Episkt om olja och blod

Filmmakaren Kevin Smith nämnde nyligen "A Simple Plan" som en av sina favoritfilmer då den hade den bästa skådespelarprestation han någonsin sett. Han menade att Billy Bob Thorntons karaktär var så trovärdig att den lived and breathed.

Lite samma sak är det med Oscarsvinnande Daniel Day-Lewis Daniel Plainview i Paul Thomas Andersons episka "There will be Blood". Det är inte en skådespelare vi ser agera - vi ser Daniel Plainview gå från skäggig gruvarbetare till mångmiljonär (miljardär kanske till och med) på gränsen till vansinne. Day-Lewis har egentligen inte gjort så överdrivet många filmroller sedan debuten i "Gandhi" 1982, men de han gjort har varit starka och minnesvärda porträtt.

Filmen skildrar 30 år av Daniels liv. Inledningsvis, i skiftet mellan 1800- och 1900-talet, är han ensam nere i ett gruvschakt hackande efter guld och silver. Han slår sig halvt fördärvad men lyckas ändå få loss en glittrande stenbit som han efter stor ansträngning lyckas sälja. Ett par år senare har han börjat borra efter olja tillsammans med några andra män. Utrustningen är primitiv och när en kollega dödas i en olycka ser Daniel sig tvungen att ta hand om dennes relativt nyfödda son. Ytterligare ett tiotal år senare har Daniel etablerat sig som en av de främsta oljeborrarna i USA och åker runt och raggar jobb tillsammans med sonen. "Det är ett familjeföretag", menar Daniel och drar ungefär samma historia överallt.

En dag blir han uppsökt av den unga Paul Sunday (Paul Dano) som vill sälja ett tips till honom. Det sipprar olja ur marken vid familjen Sundays farm i Little Boston, Californien, och Daniel tar med sig sonen H.W. (Dillon Freasier) dit för att sondera terrängen. Mycket riktigt finns det olja där och Daniel försöker köpa farmen. Han nämner inte oljan utan drar en annan vals, men Pauls bror Eli (också spelad av Paul Dano), en ung aspirerande präst i trakten, anar ugglor i mossen för han känner till oljan och pressar Daniel till det yttersta. Det blir starten på ett infekterat förhållande mellan Daniel och Eli som pågår resten av filmen.

Daniel köper upp farmen och så mycket som går av resten av marken runt omkring och inleder borrandet. I samband med att den första källan upptäcks sker en stor explosion som gör H.W. döv och sonen blir en börda för Daniel, men samtidigt kan han inte dölja sin glädje över att ha en sjö av olja under sig. Men oljans pris är högt; det blir svek och osämja och det blir också, som titeln avslöjar, blodutgjutelse.

Det här kanske inte riktigt vad jag väntade mig av Paul Thomas Anderson efter "Boogie Nights", "Magnolia" och "Punch Drunk Love", men samtidigt är det en naturlig utveckling för filmmakaren. "There will be Blood" är ännu ett stort drama med en underliggande obehaglig stämning som dock aldrig drar åt thrillerhållet. Det är främst den speciella musiken i filmen som sätter stämningen, men även den smått speciella inledningen där det dröjer 15 minuter innan vi får någon riktig dialog cementerar att det här inte är en vanlig film.

Men Paul Thomas Anderson är tveklöst mycket skicklig och jag tycker väldigt mycket om hans tidigare filmer, speciellt "Magnolia" som jag rankar väldigt högt. Han har baserat filmen på en roman, men skrivit så mycket själv att det inte handlar om någon adaption, och det känns väldigt genuint och realistiskt.

Daniel Day-Lewis spelar som sagt mycket trovärdigt, men filmen borde väl bli det stora genombrottet för Paul Dano, som jag tidigare enbart sett spela tonårsroller. Han är visserligen väldigt ung fortfarande, vilket inte riktigt funkar i filmens senare period då han egentligen ska vara ca 15 år äldre än vad han faktiskt är. Där blir skådespeleriet lite valpigt men i det stora hela spelar även Dano mycket övertygande.

Alltså är "There will be Blood" en film för de som gillar historiska, episka dramor med skådespelarprestationer som känns, en sådan där film som pågår ett tag efter man har sett den.

I Region 1 finns det en tvådisk specialutgåva med lite mer extramaterial. Här får vi bara nöja oss med det som heter "15 minutes". Det är en annorlunda bakomfilm, om nu ens ska kalla det för det. Under 15 minuter (duh!) får vi se gamla fotografier och enstaka filmklipp med material som inspirerade filmen. Då och då klipps det in lite från filmen så man direkt kan se vad som inspirerat vad och hur noggranna de varit i övergången från research till resultat.

1. Förpackningen är ganska originell och inte lik någon annan jag sett tidigare. Det är som ett slipcase i papp, men i stället för att dra ut en digipack så drar man ut en liten lucka och så trillar DVD:n ut. Enligt Wikipedia har förpackningen fått stark kritik. Jag antar att folk blivit lurade och helt enkelt slitit av luckan.

2. Att Paul Dano gör två roller är lite förvirrande. Jag funderar ett tag på om det är samma person han spelar, som i sin tur spelar ett spel mot Daniel, men efter att ha läst på lite så visade det sig att skådespelaren som fått rollen som Eli Sunday inte höll måttet så Paul Dano fick hoppa in i stället trots att han redan spelat in sina scener som Paul Sunday. Storyn justerades så att Eli och Paul blev identiska tvillingar, även om detta inte alls framgår i filmen.

3. Under inspelningen i Texas testade de en specialeffekt inför en oljeexplosion vilket generade ett enormt svart moln. Detta störde produktionen av "No Country For Old Men" som spelades in samtidigt i närheten, som helt sonika fick göra uppehåll under en hel dag. Senare skulle de båda filmerna ställas mot varandra under Oscarsgalan där Coenbrödernas film tog hem de flesta priserna.

ANDERS JAKOBSON (2008-07-11)