Inte helt bortkastat…

I "Over her dead body" ser vi Eva Longoria, som de flesta säkert känner igen från "Desperate Housewives", som spöke. Hon spelar Kate som på sin bröllopsdag krossas av en isskulptur i form av en ängel. Ett år senare sörjer hennes man, Harry, fortfarande henne och vägrar gå vidare med livet. Hans syster övertalar då den synske Ashley att låtsas att hon fått kontakt med Kate och att Kate nu vill att Harry ska gå vidare med sitt liv.

Detta funkar bättre än vad hon kunnat ana inom kort inleder Harry och Ashley ett förhållande. Så långt skulle historien kunna sluta lyckligt men Kate tänker minsann inte låta någon stjäla hennes man bara för att hon är död. Hon visar sig därför för Ashley och kräver att hon ska lämna Harry ifred. Till en början funkar det men sen bestämmer sig Ashley för att hon ska kämpa för Harry. Hon tänker minsann inte låta något spöke hindra henne från att få den man hon älskar.

Då detta är en komedi får vi sen en hel del mer eller mindre halvsnuskiga komiska skämt som Kate utsätter Ashley för med förhoppningen att få henne att ge upp kampen. Hon får henne att tro att Harry helt ogenerat fiser i hennes närvara och lurar också ut henne naken i ett gym fullt av bodybuilders. En del tilltag är roliga medan andra är lite smålarviga. Filmen balanserar mellan att vara rolig och att vara smålarvig mest hela tiden och fram till sista tio minuterna klarar den balansgången rätt bra men när Kate sen börjar kommunicera med Harry via hans papegoja faller den över på den larviga sidan tyvärr.

Även Ashleys homosexuelle vän är lite överdriven emellanåt. Han spelas för övrigt av Jason Biggs som vi kan se ibland annat "American Pie" och personligen har jag lite svårt för honom. Han överdriver som sagt ofta och så även här. "Over her dead body" är en sådan där typisk film som man hyr när ingen av ens förstaval finns inne och efteråt säger "Ja, det var ju i alla fall inte helt bortkastat…"

Inget extramaterial finns med.

1. De som sett "Desperate Housewives" kommer definitivt att känna igen Eva Longoria rollkaraktär från den serien även här.

2. Från början skulle filmen heta "How I Met My New Boyfriend's Dead Fiancee or: Ghost Bitch".