Formförändringen räddar filmen

Jag har i tidigare recensioner av "Futurama"-filmerna gnällt över att långfilmsformatet och jag inte riktigt blivit kompisar, och med tredje filmen bakom mig känns det som jag aldrig kommer förbi det besväret. Runt 60 minuter känns lagom och sen går det lite trögare, men lyckligtvis byter "Bender's Game" form efter ungefär just en timme vilket gör att intresset hålls filmen ut. Jag återkommer till det.

Jag var på förhand lite orolig inför denna tredje film då "Drakar och demoner" skulle ha stor betydelse för handlingen. Jag har spelat "Drakar och demoner" en gång i de tidiga tonåren (och då tyckte jag det var hur kul som helst), men jag var rädd för att missa alla referenser och liknande. Nu blev det inget större problem, för det blir aldrig för internnördigt utan ganska basic.

Ingången till detta tema är att Planet Express ungar (klonen Cubert och Hermes son Dwight plus några till) sitter och spelar "Drakar och demoner". Bender undrar vad det är för larv de håller på med och inser sedan när han börjar spela att han saknar fantasi. Men Bender jobbar på det och blir så involverad i spelet att han går in i det totalt och vägrar bli kallad något annat än Titanius Anglesmith, riddare i riket Cornwood.

Det hela går överstyr och resten av gänget får lägga in Bender på robotmentalsjukhuset HAL Institute.

Filmens huvudsakliga plott kretsar kring en energikris där den onda Moms monopol av energibränslet mörk materia lett till att priset skjutit i höjden. I själva verket är det ingen kris, utan bara något Mom dragit till med för att höja priset. Via flashbacks får vi veta att det var Professor Farnsworth som hjälpte Mom att omvandla den dittills värdelösa materian till energi genom att av misstag få till en energikristall som omvandlar materian till bränsle. Mom lade givetvis beslag på kristallen och äran, medan Farnsworth tog hand om en annan kristall som - om de båda kristallerna förs samman - gör den mörka materian värdelös igen. Att båda kristallerna liknar 12- och 20-sidiga "Drakar och demoner"-tärningar är förstås en annan koppling till spelet.

Med andra ord är det dags att hämnas och lagom till att en timme har gått av filmen och de två kristallerna börjar närma sig varandra så kastas vi in i Benders spel, och hamnar sålunda i Cornwood där verkligheten återspeglas i detta fantasiland och en quest inleds, som i stort sett kopierar "Sagan om ringen"-trilogin på 20 minuter. Fry blir inte helt oväntat Frydo och just denna del av filmen blir oerhört fantasifylld och kul, medan resten av filmen inte riktigt bjuder på lika många skratt.

Faktum är att i jämförelse med de övriga långfilmerna, rankar jag den här som den sämsta, samtidigt som ingen av dem kan mäta sig med de bästa avsnitten i de fyra säsongerna.

Som vanligt är filmen snyggt animerad och gott om gamla bekanta karaktärer tittar förbi, men i sin helhet är det först när filmen helt kliver ur formen som det blir som roligast.

Även kommentarspåren är längre och sämre än till tv-seriens avsnitt. Jag kan fortfarande uppskatta dem, men det blir för mycket lekstuga av det hela. David X. Cohen försöker förbrilt lägga fram intressanta anekdoter och fakta, men blir ständigt överröstad av röstskådespelarna som helt enkelt inte kan hålla käften. Skojigt på sitt sätt, men inte så givande.

Ordet "lekstuga" kan även appliceras på två andra inslag bland extramaterialet. Dels en liten featurette om hur "Futurama" gjort referenser till "Drakar och demoner" tidigare, och dels en liten instruktionsfilm om hur man ritar karaktärerna. I och för sig är grundstommen i dessa filmer seriös och intressant, men den omkapslas av ett barnsligt och oseriöst "skådespel" av vanliga personer vilket gör att de blir ganska jobbiga att titta på.

Mer lekstuga fast i lite mer positiv betydelse blir det i ett bloopersblock från inspelningsbåset, och känner man för att leka lite själv finns det en interaktiv funktion där man kan kombinera två karaktärer, klicka på "merge" och se vilken ny karaktär man får ut. Faktiskt ganska roligt.

Det finns en bortklippt scen och en parodi eller variant på de här anti-pirat-filmerna som inleder vissa DVD:er, ni vet "You wouldn't steal a bike" etc. Grejen är att Bender visst skulle tänka sig att sno, och har redan snott, allt det som rabblas upp i filmen, vilket gör det problematiskt för berättarrösten att jämföra nedladdning av filmer med något konkret. Det lustiga är att filmen inleds med mottot "Downloading Often Is Terrible", vilket förkortas D.O.I.T... Lite tudelat.

I vanlig ordning kan man även se på ett par 3D-modeller och de första 20 minuterna av filmen som storyboards. Dessutom finns det en liten sneak peak på den sista filmen "Into the Wild Green Yonder" som tyvärr inte säger speciellt mycket.

Lite blandad kvalitet på extramaterialet med andra ord.

1. Det traditionella tv-skämtet (det vill säga den lilla film som visas på tv-skärmen Planet Express-skeppet kör in i i vinjetten) är i denna film en ganska utdragen och rolig passning till The Beatles "Yellow Submarine".

2. I filmen avslöjas ett släktskap mellan två karaktärer, som enligt kommentarspåret bestämdes redan för 10 år sedan.

3. I Cornwood fajtas våra hjältar mot ett antal olika monster och kreatur, mest irriterande är "Morks", det vill säga ett gäng dumma trolliknande figurer som pratar som Mork i "Mork & Mindy". En rolig parodi.

ANDERS JAKOBSON (2008-11-13)