Full fart i Thailand

I "Bangkok Dangerous" spelar Nicolas Cage en professionell torped, Joe, som dessutom är en mycket bra torped. Han är välbetald och mycket noggrann med hur han gör saker och ting. Han tar inga risker, låter alltid någon annan hämta och lämna den information han behöver ha för att utföra sina jobb. Han ser alltid till att röja undan alla spår efter sig. Han lever kort och gott efter sloganen "Gör det snabbt. Gör det snyggt. Gör det aldrig personligt.

Det är tills han i Thailand träffar Kong. Till en början är han bara ett inhyrt bud som Joe tänker röja ur vägen när hans jobb är klara men något händer. Av en oförklarlig anledning böjar Joe istället träna Kong och lära honom allt han kan. Han får dock aldrig följa med på några jobb utan det är bara träning som gäller. Vad han har för planer för Kong avslöjas dock aldrig. Kanske ville han ha en arvinge…

"Bangkok Dangerous" är en fartfylld film och Cage gör rollen som Joe riktigt bra. Han ser både grym och lite sorgsen ut och man känner med honom, även om han är en mördare. Något som förbryllar mig lite är dock varför Joe halvvägs in i filmen släpper på allt som för honom är heligt. Efter att ett jobb så när avslöjats verkar det som om alla hämningar släpper och han jagar sitt offer i båt nerför de trånga thailändska kanalerna, vilt skjutandes vilket känns rätt konstigt. När han sen (visserligen förståligt) ger sig ut som värsta Rambo för att rädda Kong när denne hamnat i trubbel blir det lite för mycket action och lite för lite en film om en torped, tyvärr.

Men som sagt, bortser man från detta blir "Bangkok Dangerous" en riktigt hyfsad actionfilm. Jag gillar Cage och han gör mig inte besviken här heller även om hans rollfigur agerar lite udda emellanåt.

Inget tyvärr.

1. När Joe blir kär i den döve apotekaren Fon blir det inte lätt. Han är en amerikansk torped och hon en thailändsk apotekare som dessutom inte kan annat än teckenspråk, vilket han inte kan. Sött men dråpligt.

2. En av de snyggare scenerna i filmen är när två rånare överfaller Joe och Fon. Då ser man verkligen hans skicklighet i att hantera faror. Scenen är dessutom mycket snyggt filmat.

3. Detta är en remake av Oxide och Danny Pang som är baserad på deras eget original från 1999.

HANS-ÅKE LILJA (2009-01-07)