En idyll i lågor och svart brandrök

"Polisen och pyromanen" är den femte och sista miniserien om "Polisen i Strömstad" och är samtidigt den längsta och både film- och skådespelarmässigt bästa filmen. Den gjordes 1996 och har en helt annan kvalitet än många av de tidigare serierna. Den är dock inte den bästa, där kvarstår den första miniserien "Polisen som vägrade svara" som den tveklöst bästa och mest originella historien. Men frågan är om "Pyromanen" inte är den näst bästa...

Som titeln avslöjar härjar en pyroman i Strömstad. Polisgänget med polismästare Jörgensson (Per Oscarsson) och kommissarierna Gryt (Evert Lindkvist) och Kronborg (Alf Nilsson) har egentligen ingenting att gå på. Bränderna har skett enligt ett udda och oregelbundet schema och de står mest och stampar på samma plats. Kronborg brister i sin frustration ut något om han skulle vilja ha ett hederligt mord att jobba med, och visst blir det så.

Kommunstyrelsens ordförande Augustsson (Tomas Laustiola) hittas mördad i källaren på Stadshuset. Precis som domaren i "Polisen och domarmordet" är Augustsson en riktigt illa omtyckt människa med en miljard fiender och tänkbara gärningsmän. Men ej heller här kommer poliserna någonstans med utredningen.

Vad de inte vet - men som tittarna snabbt blir varse om - är att mördaren och pyromanen är samma person, för i en inledande scen ser vi hur Augustsson som amatörfotograf fångar pyromanen mitt i akten och sedermera ställs öga mot öga med honom.

Det krävs ordentligt polisarbete och slutligen klassiskt spaningsarbete för att lösa den här gåtan, och till deras hjälp har polisgänget som vanligt klanten Larsson (Stefan Ljungqvist) som den här gången har betydligt större roll än vanligt och en specialist på mordbränder (Ewa Carlsson) som ska visa sig vara oumbärlig, trots att speciellt Kronborg initialt är negativt inställd till en "35-årig brud". En annan hjälpande hand är en poliskvinnan Anita som spelas bra av Maria Lundqvist i en av hennes tidigaste roller.

Som sagt, "Polisen och pyromanen" är en av de bästa historierna i sviten och mest välgjord. Den är fem timmar lång och det känns att mer tid lagts ned på att utveckla karaktärerna. Till och med vissa av bikaraktärerna får större tid i rampljuset än vad som kanske var nödvändigt, men det blir inte segt eller tråkigt för det. Även om jag inte läst Gösta Unefäldts böcker så kan jag tänka mig att just denna kanske är mest lik sin förlaga. Tempot i berättandet känns väldigt bokmässigt.

Tyvärr blev det inga fler filmatiseringar av Unefäldts böcker. De fem som gjordes var bok 1-4 och 6 av hittills 13 romaner. Kanske dags att kolla upp dem nu.

Ingenting.

1. Något man inte lagt så värst mycket krut på är cliffhangers i slutet av avsnitten. Det första avsnittet slutar med en rejäl chockscen medan nästa avsnitt bara... slutar... Lite småmärkligt.

2. Vid ett tillfälle stöter gänget på en påse med vitt pulver och Kronborg gör "amerikansk filmpolis-tricket" och doppar ned ett finger i pulvret och smakar på det. Detta tillvägagångssätt fick både jag och Ridley Scott lära oss är helt felaktigt i extramaterialet till "American Gangster" där några kunniga poliser förklarade att det inte finns en chans i helvete att polisen skulle smaka sig fram efter knark i okänt vitt pulver.

3. Den senaste boken om "Polisen i Strömstad" kom 2007 och heter "Högt spel". Utifrån en beskrivning visar det sig numera att Pernilla Bitén (mordbrandsspecialisten) numera är polischef, en roll hon tagit över efter Kronborg, som numera är hennes man... Jisses! Den utvecklingen hade jag inte kunnat lista ut.

ANDERS JAKOBSON (2009-04-03)
Relaterade recensioner (4)
Utkomstår: 2009