Nästan lika bra som första filmen

Boog och Elliot är tillbaka i en ny film. Den här gången har de dock lite andra röster än sist. Boogs röst görs nu av Mike Epps istället för Martin Lawrence och Elliots görs nu av Joel McHale istället för Ashton Kutcher och även om detta naturligtvis är lite trist är det inget man tänker så värst mycket på om man nu inte har sett första filmen precis innan. Och ska man det kan man ju alltid sätta på det svenska ljudspåret och lyssna på Mikael Persbrandt riktigt bra gör rösten åt Boog.

Hur som helst, den här gången är gänget åter samlade och Elliot ska nu gifta sig med sin kärlek Giselle. Elliot får dock kalla fötter mitt under själva ceremonin men räddas turligt nog av att Mr. Weenie, den tyskättade hunden som nu rymt för att leva med de fria djuren, kidnappas av sin matte. Boog och Elliot, tillsammans med ytterligare några kamrater ser det nu som sin skyldighet att befria Mr. Weenie och återigen göra honom fri.

Detta i sin tur för gänget till en nöjespark för husdjur. Här kan de äta, bada, sova och till och med åka vattenrutchbana om de vill. Hit in måste nu de vilka djuren ta sig för att rädda Mr. Weenie undan fångenskap. Problemet är bara hur de ska ta sig in utan att upptäckas. Snart kommer de dock påden briljanta idén att de kan klä ut sig till vanliga husdjur och helt enkelt knalla rakt in i parken, vilket de också gör. Väl inne får de förutom människor även se upp med Fifi, en liten ilsken hus som hatar vilda djur över allt annat.

"Boog & Elliot 2: Vilda vänner mot husdjuren" är riktigt rolig även om den inte riktigt når upp till den första filmen när det gäller dess handling. Den förra var lite finurligare men den här är ändå riktigt underhållande. Speciellt rolig är just Mr. Weenie men även ekorren McSquizzy. Det enda man kan klaga lite på är att alla djur kanske inte fullt ut ser ut som det djur de ska föreställa…

Boog & Elliot håller dock bra för ett andra äventyr och det skulle inte förvåna mig om de snart dyker upp ytterligare en gång. Men, då hoppas jag att man verkligen tänkt till när det gäller handlingen. För som sagt har man tappat lite här jämfört med första filmen och det gäller det att se upp med.

Tyvärr är inte extramaterialet lika upphetsande som själva filmen. Det som jag gillar är den dokumentär om själva inspelningen och där vi också får se vem som gör rösten till vilken karaktär. Jag gillar också de borttagna scenerna som finns med. Det roliga här är att dessa inte gjorts färdigt utan ger förutom mer en inblick i historien även en fingervisning i hur skapandet av filmen gått till.

Sen har vi även ett inslag där vi får lära oss rita Boog, Elliot och Fifi (hur många bryr sig om det?, en musikvideo samt fem spel som alla är rätt enkla, tråkiga och dessutom är rätt meningslösa.

1. Den absolut roligaste scenen i hela filmen är när gänget har kaninkrig och kastar kaniner på varandra. Riktigt rolig!

2. En annan riktigt rolig karaktär är vigselförrättaren som gör att han kan för att få behålla Giselle för sig själv. Självgodare karaktär får man leta efter.