Lyckad prequel till första filmen

"Vacancy 2" är en prequel och inte en sequel trots tvåan i titeln. Den har till och med fått den lite töntiga undertiteln "The first cut" för att illustrera att den handlar om hur allt började. Ni som sett den första filmen vet att den handlar om ett par som anländer till ett motell där de hittar en massa videoband med filmer på folk som blir mördade. De inser snart att alla är inspelade på just det motellet de befinner sig och att de är mördarnas nästa offer. Här i uppföljaren, som alltså egentligen är en prequel, får vi reda på hur allt började.

När filmens första par anländer till motellet är det inte mer än ett ställe där ägarna bestämt sig för att spela in sina gästers sexäventyr för att sedan sälja dem och tjäna lite pengar på de ovetande paren. En dag ser de dock hur en man knivmördar en kvinna istället för att ha sex med henne. I panik övermannar de mannen som i sin tur sen övertalar dem att inleda ett samarbete. Han menar att folk är villiga att betala mycket mer för filmer där folk blir mördade än filmer där folk har sex. Ägarna går med på hans förslag och det är då Caleb, hans fästmö Jessica och hans bäste vän Tanner kommer till motellet.

Ungefär som i första filmen jagas de av motellets ägare som inget hellre vill än att mörda dem och samtidigt filma det. En skillnad mellan den här filmen och den första är att allt går mycket fortare här. Man hinner inte riktigt med att bygga upp den där hemska känslan över att de är fast på motellet. "Vacancy 2" är dock ändå en rätt bra film och jag gillar den. Det enda som jag retar mig lite på är slutet och att Jessica vid ett tillfälle blir värsta Rambo och ligger under vattnet och skjuter mot motellmanagern. Känns inte ett dugg trovärdigt. Men förutom det är det som sagt en rätt bra film.

I första filmen var det Luke Wilson och Kate Beckinsale som spelade men "Vacancy 2" verkar ha en något mindre budget så nu får vi nöja oss med lite mindre kända skådespelare. Trevor Wright, Agnes Bruckner och Arjay Smith spelar Caleb, Jessica och Tanner och jag tycker de sköter sig utomordentligt men undantag för Arjay Smith som spelar över lite ibland.

Extramaterialet består förutom det obligatoriska kommentarspåret av två dokumentärer samt tre borttagna scener. De borttagna scenerna är inte så mycket att orda om men dokumentärerna fyller sin funktion rätt väl. Den ena handlar om själva filmen och hur den spelades in medan den andra handlar om hur man byggde upp själva motellet och dess omgivning. Intressant.

1. På omslaget står Jessica omnämnd som Calebs sexiga fästmö vilket känns som ett rätt fjantigt sätt att beskriva henne på.

2. "The first cut" känns som en rätt töntig undertitel.

3. Filmens slut känns inte helt trovärdigt men tack vara att filmen är slut efter det så köper jag det. Även om det inte känns helt tillfredställande.