Tamt slut annars rätt bra filmserie

Den tredje och sista filmen i serien kom 1992 och är definitivt den sämsta av de tre "Evil Dead"-filmerna. Här har man bytt ut mycket av skräcken mot humor och det funkar inte alls så bra som man förmodligen trodde när man skrev manuset. När vi kommer in i handlingen har Ash tagits till fånga i den värld där han hamnade efter att ha sugits med i en virvel i slutet av andra filmen. Att han där kom fram som en hjälte som alla bugade för är nu glömt. Här tror de som hittat honom att han tillhör fienden och tar honom därför som fånge. Den enda som anar hans storhet är gruppens ålderman.

Efter att Ash visat vad han går för genom att ha ihjäl några döingar inser även de andra att han kan vara till nytta. De vill nämligen ha tag på de dödas bok och lovar därför Ash att om han hämtar den åt dem så ska de se till att han kommer hem igen. Det enda han behöver göra är att ta sig in i de dödas rike, hitta boken och uttala tre ord. Ash lyckas med detta så när som på en sak. Han glömmer vilka ord han ska säga och säger därför fel ord. Detta leder till att han istället för att bara hämta boken dessutom uppväcker de döda som nu ger sig på de levande och Ash tvingas återigen ge sig i kast med att döda döingar.

Som sagt har man satsat mer på humor än skräck här än i de tidigare filmerna och även om den är långt ifrån en komedi är den inte alls så bra som de tidigare filmerna. Dessutom har man inte lyckats förbättra specialeffekterna som i vissa fall är riktigt usla. Lägg till det en rätt löjlig handling och det blir omöjligt att få en bra film. Troligen har filmen tyvärr drabbats av vad många lågbudgetfilmer drabbas av: mer påkostade uppföljare. Nu har jag visserligen inga uppgifter om filmens budget men detta är inte första gången man gör en dålig uppföljare till en populär lågbudgetfilm.

Tyvärr blir resultatet ett rätt tamt slut på en annars rätt bra filmserie och ingen är gladare än jag att det inte blivit en fjärde film… än.

Det enda som egentligen är något att ha bland extramaterialet är de borttagna scenerna. Sådant är alltid kul att se. Att vi sen får specialskrivna biografier och trivia om filmen känns inte så speciellt upphetsande. Lite roligare är då de olika affischerna och bilderna som finns med.

1. Rykten gör gällande att det kommer att bli en fjärde film i "Evil Dead"-serien men än har inget bekräftats officiellt.

2. Det samma gäller filmen remaken av första filmen som det ryktas om. Sen att andra filmen i stort sett är en remake av första verkar ingen minnas.

3. Ett tag spekulerades det i att det skulle komma en film med titeln "Freddy vs. Jason vs. Ash". Frågan är om det hade blivit så värst bra…