Brutalt slut den första omgången

Den sista filmen i den första omgången filmer om Wallander, "Hemligheter" handlar om ett så otrevligt ämne som pedofiler och mord på små barn. Wallander och de andra tvingas utreda mordet på en ung pojke, Johannes, som utnyttjats sexuellt och sedan mördats och inte blir det lättare av att Johannes pappa är bekant med Stefan som tar väldigt illa vid sig av det som hänt. Stefan engagerar sig, vad som till en början kan verka som lite för mycket, i fallet och sakta men säkert växer det samtidigt som utredningen framskrider fram en annan bild av Stefan än den vi är vana med...

När sen den man som misstänkts för mordet på Johannes hittas skjuten och brottsplatsen är ovanligt ren faller misstankarna på Stefan som då redan är avstängd i väntan på en internutredning ska avgöra om han använt för mycket våld i samband med ett tidigare fall. Allt detta leder i slutändan till förödande konsekvenser för Stefan och upplösningen av filmen och i viss mån även alla de 13 första filmerna är helt enkelt brutal!

"Hemligheter" är en väldigt obehaglig film i och med att den handlar om pedofiler och barnamord vilket förmodligen är det värsta brottet man kan begå men samtidigt är den väldigt spännande. Det händer hela tiden saker och man sitter på helspänn. Upplösningen är oväntad men trots det väldigt välskriven och logisk. Efter att det första intrycket lagt sig känns det faktiskt som det enda logiska slutet.

Ola Rapace ges här chansen att visa nya skådespelarkunskaper och han tar karaktären Stefan till nya höjder. Samtidigt tillåts även Kurt och Linda visa känslor på ett sätt som de inte riktigt gjort i tidigare filmer. Ett bra avslut och värdigt avslut med andra ord och hade det nu inte varit så att det kommer minst 13 filmer till hade jag varit nöjd. Nu får vi se om man lyckas hålla Wallander och gänget fräscha i en omgång till.

Extramaterialet består av den bakom kulisserna-film och de biografier som följt med de senaste åtta (eller så) filmerna.

1. Det känns sorgligt att se Johanna Sällström när man vet att detta är hennes (så vitt jag vet) sista framträdande innan hon gick bort.

2. Lennart Jäkel dyker upp i en liten roll och som vanligt är han riktigt bra.