Världens ”första” animerade långfilm

1928 bröt Walt Disney banbrytande mark när han gjorde "Steamboat Willie", den "första" animerade filmen med ljud, och mindre än ett decenium senare kom den "första" animerade långfilmen "Snövit och de sju dvärgarna".

Jag skriver "första" inom citattecken för ingen av dem var egentligen först, men räknas ändå som det.

Projektet med "Snövit" var otroligt dyrt och dömdes på förhand ut av media som kallade det för "Disneys galenskap", men den stilige och klipska herren i vältrimmad mustasch visade alla belackare att hans vision inte var ett stolligt experiment som skulle sänka familjeföretaget, utan snarare ytterligare en milstolpe i all den kreativa kraft som gått under namnet Disney sedan dess.

För mig har den här filmen, precis som så många andra av Disney-klassikerna, komprimerats till den där snutten man ser på julafton, men filmen är ju faktiskt 90 minuter lång. Med all den bröderna Grimm-indoktrinering som präglat våra uppväxter finns det väl ingen som inte vet vad historien går ut på, men här är en liten sammanfattning i alla fall.

Prinsessan Snövit tvingas av sin styvmor drottningen att slafsa runt i trasor och skura trappor. Snövit är glad ändå och drömmer om dagen då en prins ska komma och rädda henne. Emellertid frågar den fåfänga drottningen sin magiska spegel vem som vackrast är, och ett antal år in i Snövits liv tycker spegeln att hon är vackrare än drottningen. Drottningen, klart missnöjd över denna information, skickar iväg en jägare för att ta med Snövit ut i skogen, döda henne och ta med hennes hjärta tillbaka till drottningen. Jägaren sviker dock sitt uppdrag och låter Snövit springa till sitt öde i skogen.

Snövits väg korsas med sju lustiga dvärgar, men drottningen får veta att hon lever och smider därefter planer på att en gång för alla röja Snövit ur vägen...

En ganska brutal saga, även om originalets slutliga straff till den onda drottningen, där hon får ta på sig glödgade järnskor och dansa tills hon dör (!), så klart inte är med. Walt Disneys tolkning är dock familjeanpassad med romantiskt sagoskimmer, slapstickhumor, de alltid närvarnade djuren och så en massa, massa sång. Visst, alla minns "Hej hå" och "Å hum, vår sång är dum" från den här filmen, men det finns väldigt mycket mer, nästan så att filmen blir en musikal. Den flesta musiken är av äldre (så klart), lite lätt högtravande snitt, som per automatik skapar någon sorts julkänsla i mig. Mycket konstigt. Samtidigt finns det lättsammare samspelet mellan musiken och det som händer i rutan, något som Disney etablerade med sina "Silly symphonies"-kortfilmer.

Som animerad film, speciellt med 70+ år på nacken, får "Snövit och de sju dvärgarna" ses som något av ett mästerverk. Ambitionen var att göra realistisk animation, vilket innebar att skådespelare agerade och filmades och deras rörelser ritades sedan av, och det är väldigt fint animerat hela vägen. Filmen gjordes i 4:3 och på den här utgåvan kan man välja "Disney view" där det som blir kvar till 16:9 fylls ut med akvarellmålningar. Funkar oväntat bra i och med att akvarellerna byts och anpassas till scenerna.

Jag kan uppskatta "Snövit" för vad den är, men samtidigt är det inte alls min smak. Den är lite för "gammaldags" och jag känner mig inte helt mottaglig för den musikalaktiga dominansen. Dock förnekar jag inte alls de historiska värden filmen har.

Den här diamond edition-utgåvan (som är ett etablerat Disney-begrepp och inte heter så för att dvärgarna hugger fram ädelstenar) är så fullsmockad med extramaterial att det nästan är en dags arbete att ta sig igenom allt.

Smart nog finns det extramaterial både för filmintresserade och barnfamiljer. Barnen kan - i detta fall, det vill säga i blu-ray-utgåvan - få en egen DVD-skiva med filmen att slita ut, och dessutom finna ett antal spel och annat småplock att roa sig med. Jag arkiverar även den nyinspelade cover på en av sångerna från filmen som en sockersöt amerikanska framför som något för de yngre.

För de äldre finns bland annat ett inslag om en tänkt uppföljare - "Snövit kommer tillbaka" - som man hittat storyboards till i ett arkiv. Det verkar som den var tänkt att bli en kortfilm där man tagit med två sekvenser som inte togs med i långfilmen och byggt en story från dem. Här har man animerat storyboardsen till en liten historia och separat kan man se de bottagna scenerna i sin helhet. Snyggt.

Det mest rejäla bland bonusmaterialet är en, ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det... En sorts interaktiv bakomfilm/dokumentär i fragment där man klickar sig runt bland olika rum i Disneys klassiska Hyperion studios där filmen skapades. Man har samlat ihop arkivbilder och ljudklipp, mixat upp det med intervjuer av både nutida och dåtida filmskapare och experter och fått ihop en väldigt intressant titt bakom kulisserna. Lite knepig att ta sig igenom, men det finns ett index man kan trycka fram och navigera sig genom det. Personligen hade jag gärna sett en funktion där man hade kunnat se allt i ett svep på något sätt. Hur som helst, mycket välgjort och mycket snyggt.

Det finns även lite material från en tidigare DVD-utgåva av filmen där man ser lite om röstskådespelarna och dessutom får en guidad tur genom Disneys årtionden.

För både stora som små finns även en liten tjuvkik på nästa Disneyfilm "Prinsessan och grodan" som verkligen verkar vara en film av klassiskt Disneysnitt. Den ser riktigt bra ut och lär absolut bli ytterligare en succé.

Bra extramaterial alltså och väl värt pengarna.

1. Dvärgarnas originalnamn är: Doc (Kloker), Happy (Glader), Dopey (Toker), Bashful (Blyger), Grumpy (Butter), Sleepy (Trötter) och Sneezy (Prosit).

2. Filmen nominerades till Oscar för bästa musik, men vann inte. Året därpå fick Walt Disney en heders-Oscar för att filmen blev "...recognized as a significant screen innovation which has charmed millions and pioneered a great new entertainment field." Disney fick en vanlig staty och sju miniatyrstatyer...

3. Något var "Snövit och de sju dvärgarna" i alla först med, nämligen ett soundtrack. Dessutom var den en av de första filmerna som hade färdig merchandise när filmen släpptes.

ANDERS JAKOBSON (2009-10-04)