Zombies och skratt i en bra mix

På baksidan till "Last of the living" står det följande att läsa "Om du gillade 'Shaun of the Dead' kommer du att ÄLSKA 'Last of the Living'!" Det är naturligtvis en överdrift "Shaun of the Dead" är en suverän film och även om "Last of the living" är bra är den långt ifrån så bra. Den har dock samma stil och känsla som "Shaun of the Dead" och det är positivt.

När filmen börjar möter vi tre killar, Morgan, Johnny och Ash, som till en början verkar vara som vilka rumskamrater som helst. Åtminstone tills de bestämmer sig för att gå till affären och då tar på sig hockeyhjälmar, armbågsskydd och beväpnar sig med baseballträn och golfklubbor. Då kan man inte låta bli att böjar ana oråd. Och naturligtvis ska man det. Världen har nämligen tagits över av zombies som nu finns överallt. De tre har dock lärt sig hur man handskas med zombies och har dessutom gjort det till något av en sport. De har ihjäl alla de ser på vägen till affären och verkar tycka det mesta är en lek.

På vägen träffar de Stef och då det var väldigt länge sedan någon av dem träffade en tjej blir de omedelbart intresserade av henne och försöker med alla medel vinna hennes hjärta. Resultatet är dock långt ifrån tillfredställande för alla. Hur som helst har Stef ett uppdrag. Hon har nämligen lyckats få fram ett botemedel som hon nu måste flyga till en forskningsstation på en ö så man kan börja tillverka det i större doser. När det sen ges till zombies förvandlas de tillbaka till vanliga människor igen. Morgan, Johnny och Ash bestämmer sig, efter lite övertalning, för att hjälpa henne.

Med mycket svart humor och bra specialeffekter vinner "Last of the Living" på en. Till en början känns den lite amatörmässig och det råder inga tvivel om att det är en lågbudgetfilm. Men ändå så kan jag inte låta bli att gilla den. Karaktärerna är underbara och humorn likaså och den stämmer det att man uppskattar den om man gillade "Shaun of the Dead" för humorn är under stora delar av filmen den samma.

Den enda svagheten filmen har är att det ibland skiner igenom att de inte haft så mycket tillgångar att tillgå när det gjorde filmen. Scenerna när Morgan, Johnny och Ash sitter i soffan hemma i huset är kanske inte de bästa rent replikmässigt men ändå funkar filmen. Dessa smågrejer kan jag lätt ha överseende med för i stort är detta bra.

När det gäller själva zombiefenomenet har filmskaparna läst på ordentligt. Alla zombies är sådär sega som de ska vara och sådär hungriga på människohjärna som de ska vara. De har till och med uppmärksammat att en zombiefilm ALDRIG kan sluta lyckligt. Jag kände mig dock rätt lycklig efter att ha sett "Last of the Living"…

Inget extramaterial.

1. Regissören och manusförfattaren såg till att få runt 90% av filmen inspelad för 5 000 dollar och la sedan upp en trailer på YouTube och fick då ytterligare 40 000 dollar till filmen.

2. De kör runt i en rätt fräck specialbyggd bil i filmen, även om de måste putta igång den vilket inte är det lättaste med zombies i hälarna.