Komedi och splatter i en salig blandning

I "Zombieland" får vi träffa Columbus som är en minst sagt komplicerad person. Han gör inget överilat och tänker igenom allt minst två gånger. Han har nu hamnat mitt i ett zombieutbrott och i stort sett alla har förvandlats till zombies. Columbus har dock överlevt och detta mycket tack vare sina regler. Några av dem är skjut alltid ett extra skott i en zombies huvud, spela aldrig hjälte och använd alltid bilbältet. Totalt har han lite drygt 30 regler som han lever efter och det, är han övertygad om, har hållit honom levande.

En dag träffar han Tallahassee som visar sig vara hans direkta motsats. Han lever för nuet och älskar att ha ihjäl zombies. Istället för att hålla sig undan letat han upp dem och försöker alltid hitta på nya sätt att döda dem på. Ju mer spektakulärt desto bättre. Detta udda par slår sig nu samman och fortsätter sin resa. Snart stöter de på två tjejer, systrarna Wichita och Little Rock, och efter en inledning där ingen litar på den andre slår de sig samman och ger sig av mot en nöjespark de hört ska vara zombiefri.

Hela tiden måste de vara på sin vakt för zombies eller som i Tallahassees fall, leta efter zombies för att sedan ha ihjäl dem. Tallahassee har dessutom ett sug efter en Twinkie, en sockerkakliknande sötsak, och för en Twinkie är han beredd att göra vad som helst vilket ibland försätter dem i otrevliga situationer.

Nu låter det som om "Zombieland" är värsta splatterfilmen och det är den till viss del. Dock är den i huvudsak en komedi, en riktigt rolig komedi dessutom även om den ibland ligger farligt nära att bli lite larvig. Oftast skrattar man dock hjärtligt åt den och just då dyker det allt som oftast upp en zombie som slås ihjäl på ett spektakulärt sätt. Och jag tror att det är just denna blandning som gör filmen så bra. Man vet inte om det är en komedi eller en splatterfilm förrän filmen är slut och man kan summera det man sett. Och personligen tycker jag det är en komedi.

I rollen som Columbus ser vi Jesse Eisenberg och han gör rollen riktigt bra. Som Tallahassee ser vi Woody Harrelson och som alltid är även han är riktigt bra. Emma Stone och Abigail Breslin spelar systrarna Wichita och Little Rock och även de gör bra rollprestationer med då deras roller är något mindre och inte lika spektakulära kommer de lite i skymundan.

Jag gillar "Zombieland" skarpt både för de eminenta skådespelarinsatserna men framförallt för att man flera gånger under filmen sitter där och undrar vad det är man ser egentligen. Är det komedi? Är det splatter? Är det en blandning av de två? Hur som helst skulle det inte förvåna mig om man i framtiden talar varmt om "Zombieland" på ungefär samma sätt som man idag gör om "Shaun of the Dead".

Bland extramaterialet vi bjuds på finns en hel del smått och gott. Bland annat får vi, exklusivt för blu-ray-utgåvan, något som kallas för "Beyond the Graveyard" och är bakom kulisserna-material som visas parallellt med själva filmen i ett litet fönster nere i högra hörnet. Här får vi se och höra om det som just då visas.

Vi får även fyra bakom kulisserna-filmer. De behandlar allt från castingen till hur man gjorde specialeffekterna i filmen. Speciellt specialeffekterna och sminkningen är extra intressant. Förvandlingen från vanlig människa till zombie tar mellan 15 och 90 minuter beroende på hur stor roll den som blir sminkad har och hur mycket närbilder han eller hon är inblandad i.

Vi får även ett gäng bortklippta scener, några reklamtrailers för filmen där Columbus och Tallahassee svarar på folks frågor om zombies samt ett kommentarspår med Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, regissören Ruben Fleischer och manusförfattaren Paul Wernick.

1. Alla fyra huvudkaraktärerna är döpta efter städer I USA: Tallahassee (Florida), Wichita (Kansas), Little Rock (Arkansas), och Columbus (Ohio).

2. Bill Murray dyker upp i en riktigt rolig cameo.

3. Ytterligare en sak som gör att detta blir mer av en komedi än zombiefim är att filmskaparna glömt regeln om hur zombieifilmer alltid slutar.