Säsong 5 hänger sista versen

Sista säsongen, säsong fem, av "Varuhuset" inleder faktiskt med en resumé. "Vad har hänt i Varhuset?". Kalasbra om man hunnit glömma något. Skulle Margareta och Rune klara sig i bilolyckan? Det var en cliffhanger som man absolut funderat på. Visst är det lite vemodigt att fem säsonger av kanske den bästa svenska dramaserien nu faktiskt är över. Många minuter har det blivit och många intriger har det bjudits på. Trots mycket glädje och nöje med alla karaktärer så höll inte serien ända fram. Till en början var den helt fantastisk men så här, sista säsongen, har den tyvärr tappat ganska mycket och seriens ryggrad är som bortblåst.

En stor anledning till det är förmodligen att så många karaktärer har försvunnit. Utan att vi får någon förklaring så har bland annat Rickard och Ylva bara lämnat Öhmans och de är inte de enda. Därför så känns det inte längre som samma serie. Även om många varit med från början så är det alldeles för många som försvunnit och alldeles för många nya karaktärer för att man ska orka intressera sig och fram för allt känna igen sig. Det märks att "Varuhuset" hänger på sista versen i den här säsongen och man gjorde rätt som lade ner.

Margareta har hamnat i rullstol efter bilolyckan, men både hon och Rune överlevde kraschen. Gamla charken har blivit restaurangkök och restaurangen "Skutan" är ett nytt tillhåll i varuhuset. Bodil och Berggren har problem med Astrid och de kämpar både för henne och med sin trassliga ekonomi. Att Bodil till slut hungerstrejkar utanför riskdagen är skrattretande och det märks att "Varuhuset" tappat fattningen ganska rejält. Matts Boresten gör comeback och även några andra karaktärer hittar tillbaka sista säsongen. Självmord begås, fiffelaffärerna fortsätter, maktkampen är ett faktum och otroheten gör sig påmind på flera håll. Sara gör slut med Martin och blir tillsammans med den opålitliga Jens som får Sara att börja röka hasch. Nya tider som sagt. Vi bjuds även på bögkonflikter och att det ämnet känns nytt, och kanske till och med lite tabu, är rätt påtagligt. Bengts nya flamma Solveig äter nästan upp honom och hon gör om allting i Bengts lägenhet. Från gammalt 70-tal till riktigt 80-tal med rosa gardiner och massa rysch pysch.

Att det sägs roliga saker i serien är inget nytt. I den här säsongen är det värt att lyfta fram Runes kommentar om att Sara kanske börjat röka. "Rökning är inte bra för konditionen.". Haha. Var det verkligen bara konditionen man oroade sig för sent 80-tal? Vid två tillfällen använder man sig av uttrycket "flyttat hemifrån" när ett par flyttat isär. Konstigt uttryck. Dessutom är Margaretas hår enormt i sista säsongen. Enormt. Lappen på dörren till Bengts hytt är lite tillfixad. På lappen står det "Bengts hytt". Någon har dock strukit över y:et och skrivit dit ett "u". Alltså blir det "Bengts hutt". Roligt med tanke på Bengts förflutna med alkoholen.

Vad som helst kan verkligen hända i "Varuhuset" och ett lyckligt slut var väl det minsta vi kunde förvänta oss. Skönt att det inte blev en "Tre Kronor" där allt sprängdes i luften. Tack "Varuhuset" för allt du gett oss. Få serier kan mäta sig med din storhet. Pluspoäng att ni lade ner efter två år. Det vann ni på i längden.

1. I första avsnittet på sista säsongen ser man filmkamerans skugga i en scen på lagret. Inte många missar genom alla säsonger, men här fick vi en.

2. Ett fotomontage är så uruselt gjort att jag undrar om man ens köpte det slarviga arbetet ens 1989?

3. Treoröret har inte bytt design på 20 år. Det ser exakt likadant ut då som nu.