Skruvat i en värld utan lögner

I en värld där lögner inte finns bor Mark Bellison (Ricky Gervais). Han är vad man skulle kunna kalla en loser, med ett trist jobb och ingen speciell lycka med kärleken. När han äntligen får dejta sin drömtjej Anna (Jennifer Gardner) är hon brutalt uppriktig på en gång: det kommer inte att bli något. Vad annars kan hon säga? I den här världen är alla ärliga och säger sanningen rätt ut.

Mark jobbar som manusförfattare och i den här fantasilösa världen är filmer enbart rent faktaspäckade historier som läses av en trevlig person. Marks uppgift är att skriva filmer om det poänglösa 1300-talet där det förstås inte finns några roliga historier att återge, och därför blir Marks filmer ointressanta och dåliga. Så dåliga att han får sparken. Utan jobb - ingen lön och utan lön - inga pengar till hyran. Mark har sålunda inte de 800 dollar som krävs och blir vräkt med uppmaningen om att ta ut sina sista 300 dollar för att hyra flytthjälp. Men på banken är systemet nere och Mark drar till med att han har 800 dollar på kontot - och får pengarna... Den första lögnen är uppfunnen.

Med denna unika kunskap kan Mark snabbt göra sig förmögen, få tillbaka sitt gamla jobb och ha nya chanser med Anna. Det hela blir drastiskt värre när han drar en vit lögn för sin mamma (Fionnula Flanagan) under hennes sista stund i livet - det finns ett liv efter döden. Denna vetskap sprider sig snabbt och Mark hamnar i hela världens fokus som en profet. Allting började med en simpel lögn, men nu är situationen allt snårigare.

Inledningen på "The Invention of Lying" är genial och så skruvad att det blir knepigt att hänga med. Det är en helt overklig känsla när alla pratar sanning hela tiden, men när Mark väl börjar ljuga blir det inte riktigt lika kul längre då det inte riktigt känns som man vetat riktigt hur man ska utveckla storyn. Marks motiv är lite tveksamma, även om det fortfarande är ganska roligt.

Ricky Gervais står för både manus och regi tillsammans med Matthew Robinson och det känns nästan som han gjort filmen för att få in så många polare och sköna typer från Hollywood i filmen. Tina Fey spelar Marks bittra sekreterare, Jeffrey Tambor spelar hans nervösa chef, Rob Lowe spelar hans snygga och framgångsrika kollega som givetvis hamnar mitt emellan Mark och Anna, Jason Bateman dyker upp som en läkare och så vidare. Tämligen stjärnspäckat alltså.

Det är dock en kul film, men Gervais långfilmsdebut "Livet från den andra sidan" var bättre och roligare.

Extramaterialet inleds med en prolog som skildrar hur den första lögnen uppstod när en mobbad grottmänniska tar åt sig äran när ett vildsvin dör. De flesta skådespelarna från filmen medverkar i prologen, men det var ändå bra att den exkluderades från filmen då det hade blivit en alldeles för lång och seg inledning. Dock är det med tanke på nästa inslag oerhört viktigt att den är med. Här får vi nämligen möta Karl Pilkington och vet man inte vem det är så lär detta inslag vara helt meningslöst.

En snabb sammanfattning om vem Pilkington är. Han var ursprungligen en tekniker när Ricky Gervais och Stephen Merchant gjorde ett radioprogram i början av 2000-talet, men han fick en allt större del i showen som sedan utvecklades till podcasten The Ricky Gervais Show som är bland det roligaste man kan ladda ned till sin mp3-spelare. Pilkington är en mycket speciell man med ett gnälligt och slött yttre och en tankeverksamhet som inte liknar någon annan. Gervais älskar karln och därför fixade han en statistroll i prologen åt sin vän (som givetvis gör den galant och precis som Gervais ville ha den) och vi får alltså i en separat liten film ta del av Pilkingtons upplevelser under de få dagar han var med under filmupplevelsen. Oumbärligt för Pilkington-fans.

Mer bakommaterial i skiftande grader av seriositet finns i en "ärlig" bakomfilm, videopodcastklipp och bloopers, som ger inspelningen en rolig känsla. Det finns även några bortklippta scener som kanske inte tillför något, men de är kul att se i alla fall.

1. Ricky Gervais har i en mängd sammanhang kategoriserat sig som ateist och det är ingen tvekan om vad han ironiserar kring när han blir profet i filmen och berättar "sanningar".

2. Gervais parhäst Stephen Merchant och Shaun Williamson som karaktärsmässigt var parhäst med Merchant i "Extras" är båda med i en gemensam scen.

3. Filmens ursprungstitel var "This Side of the Truth", som den refereras till i extramaterialet, men ändrades till "The Invention of Lying" innan den kom ut.