Verkligen ett original

Kanske en av de konstigaste filmer jag någonsin sett. Ett flippat manus som har konstigt sammanhang och så märkliga karaktärer att det är svårt att inte själv känna sig helt skruvad. I vanliga fall brukar jag inte gilla den här typen av annorlunda filmer, men dansksvenska "Original" har något visst över sig som tar över, lockar och gör att jag blir positiv och gillar det jag ser.

Filmen handlar om Henry (Sverrir Gudnason) vars pappa dör när han är liten. Mamman är psykiskt sjuk och läggs in på en klinik i Danmark. Henry blir kvar i Sverige, växer upp och börjar arbeta på bank. Där möter han Jon (David Dencik) som vill få med Henry till Spanien och öppna restaurang. På vägen dit stannar de på Ikea och spelar in en film till Henrys mamma. På Ikea möter de Marie (Tuva Novotny) och Henry blir förälskad. Deras vägar korsas igen och medan Henry vill få mamman frisk och med till Spanien springer Marie runt och hyser agg mot alla män – en riktig manshatare.

Det händer så himla mycket galet i filmen att det är svårt att förklara, det måste ses för att förstås. "Original" har ett riktigt coolt stuk med massor av färger. Kostymerna är roliga och det märks att kostym har varit en viktig del i skapandet och kreativiteten.

Karaktärerna är även de helt galna. Jon springer runt i en Adidasoverall, Marie är full av tatueringar, är galen och som tagen ur en 50-talsfilm. Sverrir och Tuva gör ett otroligt bra jobb och de briljerar i sina karaktärstolkningar. Det går inte att tycka annat än bra om dem och man kan bara hoppas att de båda får ännu fler roller framöver och mer än gärna tillsammans.

Filmen är märklig, men skön. Den känns lite som en saga med Henrys berättarröst. Dialogen, scenografi, kostym och dialog är allt väldigt speciellt och det märks att manusförfattarna verkligen visste hur de ville ha det. Jag har aldrig sett något liknade tidigare och blandningen med svenska och danska skådespelare tar upp filmen ytterligare en nivå.

I extramaterialet är det en ganska lång bakomfilm och där får man klart understöd för alla de åsikter och tankar som formades under filmens gång. Vi får ta del av allt från kostym och rolltänk till klipprummet.

1. Sverrirs roll är osminkad och helt naturlig filmen igenom.

2. Killarna bakom filmen, Antonio Tublén och Alexander Brøndsted, har med "Original" gjort sin första långfilm. Lite kul eftersom att de ändå vågat ta ut svängarna så mycket och verkar veta precis hur de vill ha det.

3. Filmen blev utsedd till bästa film på filmfestivalen i Shanghai i juni 2009.

MARIA EREMO (2010-01-28)