Game over för tramsig framtidsaction

Jag säger det på en gång: "Gamer" är en tämligen kass film. Man har sett det förut: i en "nära framtid" används fångar som spelpjäser i djävulska spel, och givetvis är vår huvudperson någon som hamnat i fängelse på felaktiga grunder och givetvis slutar allting med att han vänder sig mot den som satt honom där och som givetvis även är ansvarig för spelet.

Förstörde jag allt nu? Nej, det tror jag inte, för det här upplägget är inget nytt - tänk "The Running Man" eller "Death Race" som båda är betydligt bättre filmer än "Gamer".

I denna "nära framtid" har Ken Castle (Michael C. Hall) snabbt blivit "rikare än Bill Gates" genom att skapa populär förströelse med nanoteknik. "Sims"/"Second life"-spelet Society där människor styr andra människor precis som de vill i en färgglad och konstig värld - mestadels för att få dem att utföra diverse snuskiga handlingar - har slagit igenom stort, men Castles mästerverk är Slayers. Här deltar livstidsdömda fångar i ett riktigt krigsspel där kulorna flyger och blodet sprutar. Bakom varje fånge finns en duktig spelare som styr precis allt som händer. Den bästa fången är Kable (Gerard Butler) som bara är några få segrar från att bli frisläppt.

En hemlig underjordisk organisation har redan fattat att Castles planer inte är att ge folk underhållning och förströelse utan att med sin teknik förvandla alla till slavar, och hackar sig in i spelet så att spelaren Simon (Logan Lerman) kan kommunicera med sin spelpjäs Kable. Det hela leder till att Kable tar över sig själv helt och hållet och rymmer, dels för att rädda sin fru som är en spelpjäs i Society och dels för att hitta sin dotter som Castle tagit hand om.

Jag får genuint dåliga vibbar av filmen som bjuder på dussinaction i en mängd ganska tröttsamma scener. Gerard Butler är i och för sig bra som hård actionhjälte, men däremot spelar den annars så utmärkta Michael C. Hall över så det står härliga till. Visserligen ligger det i rollens karaktär, men det gör att jag bara tycker att han gör ett dåligt jobb. Om man säger så här: jag hade hellre sett att någon annan skådespelare gjort en så hemsk roll än en jag faktiskt gillar.

Man kan anta att paret Mark Neveldine och Brian Taylor som ligger bakom både manus och regi, med "Crank"-filmerna och "Pathology" på meritlistan, haft satiriska avsikter med filmen, men det funkar inte riktigt. Filmen är lite konstig i formen och skildrar en framtid som inte känns speciellt sannolik.

Nä, det blir game over för "Gamer".

Ingenting.

1. Specialeffekterna är överlag bra, men brister i vissa sekvenser. Till exempel inledningen där vi ser hur reklam projekteras på husfasader och kända monument, där det inte känns som man ansträngt sig allt för att få det att se verkligt ut.

2. En annan scen där effekterna brister är när Castle blir intervjuad i tv av Gina Parker Smith (Kyra Sedgwick) framför stora tv-skärmar, där man tydligt känner av att allting är inspelat mot blue- eller greenscreens. Titta på karaktärernas hår!

3. Mot slutet lyckas man kombinera en rejäl fajtscen med ett sång- och dansnummer. Skickligt och konstigt på samma gång.

ANDERS JAKOBSON (2010-01-27)