Utmattande och tröttsam

Det finns en viss typ av Hong Kong-film som är svårare att hänga med i än andra filmer. "Zu Warriors" är en sådan film. Nej, jag talar inte om Wuxia-genren. Jag talar om filmer som oftast börjar med att en berättarröst i ett rasande tempo rabblar upp bakgrundshistorien, och följs av mycket snabba presentationer av karaktärer. Sen är det upp till dig att hänga med i alla svängar. Tittar du bort i tio sekunder kan du vara helt körd, och även om du verkligen tittar så gäller det att vara uppmärksam.

Den magiska platsen Zu existerar någonstans mellan himmel och jord. Det är en mystisk bergskedja där Omei bor, en samling odödliga som beskyddar Zu och jorden från den ondskefulla demonen Insomnia. Ett stort antal karaktärer med olika specialvapen flyger sedan fram och tillbaka mellan olika platser och pressar ur sig svårförstådd dialog eller fajtas mot Insomnia. Det hela presenteras dessutom på ett sånt sätt att allt framstår som mer invecklat än det egentligen är. Allt går i ett högt tempo, ackompanjerat av en enorm mängd billiga datorgenererade specialeffekter som fladdrar omkring till överdådig musik.

Regissören Tsui Harks CV gör gällande att han borde kunnat göra detta bättre. Filmserien "Once Upon A Time In China" med Jet Li är snygg och cool, och hans producentfingrar har styrt såna klassiker som John Woo/Chow Yun Fat-rullarna "A Better Tomorrow" och "The Killer". Han har alltså både erfarenhet och kompetens. Kanske är det bara jag som inte passar in i målgruppen? Jag tror inte det, för jag gillar "The Storm Riders" från 1998. Den har liknande mytologiska inslag med flygande krigare, komplexa relationer och extensiva specialeffekter, men lyckas långt bättre med presentation och tempo. "Zu Warriors" är bara utmattande och tröttsam.

Filmens fans berättar gärna om symboliken och de spirituella teman filmen har. Ni vet, krystat blaj av typen "poetisk idealism" och "abstrakta visuella metaforer", gärna följt av något nedlåtande om hur "du nog inte förstår den här typen av filmskapande, lilla gubben". Jag är den första att medge att tolkning av underliggande budskap inte är mitt bord, men oavsett vad "Zu Warriors" vill säga så är presentationen riktigt, riktigt uselt framförd.

Några trailers för andra DVD-släpp från Nordisk Film.

1. "Zu Warriors" är en remake av Tsui Harks eget original från 1983.

2. Rapkollektivet Wu-Tang Clan har en subdivision kallad Brooklyn Zu.