En av de vackraste filmerna någonsin

Filmen "Flickan" är en ganska annorlunda och lite märklig upplevelse men samtidigt otroligt fantastisk. Filmen utspelar sig sommaren 1981 någonstans på landet i Sverige. Flickan (Blanca Engström) får vi aldrig något namn på, utan hon är just Flickan, filmen igenom.

Hon blir lämnad hemma med sin faster Anna (Tova Magnusson-Norling) när resten av familjen åker till Afrika för att hjälpa fattiga barn. Flickan är endast tio år och därför alldeles för liten för att följa med på resan. Det här ska bli en sommar då hon mestadels får klara sig helt själv eftersom hennes faster inte är att lita på då hon har fullt upp med sig själv och sitt lite galna leverne. Hon ger sig iväg tillsammans med sin kille och lovar att vara tillbaka om bara några dagar. Efter det hemlighåller Flickan att hon är helt ensam och sommardagarna går. Under sommaren får vi följa henne när hon lär sig simma, när hon leker med sina mer eller mindre trevliga vänner och när hon upptäcker den smått absurda vuxenvärlden.

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande och gång på gång slås jag av Flickans speciella utseende och karaktär. Blanca Engström gör en fantastisk rollinsats och frågan är om hon vet hur naturlig och bra hon spelar. Fotot i filmen är outstanding och alla magiska bilder, vyer, och otroliga miljöer slår mig med häpnad gång på gång. Rollprestationerna är mycket bra rakt igenom och Ia Langhammer, Shanti Rooney, Annika Hallin, Tova Magnusson-Norling, Leif Andrée och Vidar Fors gör karaktärerna fantastiskt levande och hela filmen träffar rakt i hjärtat. Leif Andrée gör rollen som Gunnar, pappa till Flickans kompis. En märklig man som hela tiden ligger precis på gränsen för att bli obehaglig. Under hela filmens gång ligger frågan i luften om han kommer att förgripa sig på Flickan eller om han bara är en vuxen som bryr sig och vill Flickans bästa?

Att den utspelar sig 1981 är roligt med tanke på all den nostalgi vi får uppleva. Bilar, kläder, "Linus på linjen", matvaror och musiken är bara det en härlig och skön resa tillbaka 29 år i tiden.

Filmen är helt klart ett måste att se. Den är sådär alldeles lagom lång och ger tittaren så otroligt mycket mer än bara fantastiska bilder. Den berör och får en att börja tänka efter, bli förbannad, må dåligt och bli ledsen men samtidigt väldigt glad och rofylld på samma gång. Att filmen inte tog storslam på årets Guldbaggegala beror nog endast på att det svenska filmåret 2009 var av hög klass och konkurrensen stenhård.

1. "Flickan" vann med all rätt en Guldbagge i år för bästa foto av Hoyte van Hoytema.

2. Filmen har genomgående fått toppbetyg och för en gångs skull verkar recensenterna och tittarna vara överens.

3. Filmen vann pris för bästa debutfilm under Berlins filmfestvial 2009.