Nej, nej, nej vilket skräp detta var

Oj, vilken dålig film "Imagine that" är. Den är fjantig, larvig och inte speciellt intelligent. Den är definitivt inte någon bra familjefilm och den är heller inte det minsta rolig, med undantag för en eller annan scen. Vad den är, är 103 bortkastade minuter av tittarens liv!

Filmen handlar om Evan som arbetar med aktieplacering. Han jobbar hela tiden och har inte tid för sin dotter Olivia. När hon ändå blir tvungen att bo hos honom en vecka går det upp för honom att hon via sin snuttefilt (som de kallar för Goo-gaa) kan komma i kontakt med osynliga prinssessor som i sin tur kan spå vad som ska hända på aktiemarknaden. Evan använder informationen efter att han insett att den stämmer för att bli framgångsrik, vilket han också blir.

När sen VD:n på hans företag ska avgå och en ny ledare ska väljas står det mellan Evan och Johnny Whitefeather. Whitefeather härstammar från indianerna och gör allt på sitt lite underliga vis, men mot Olivias filt har han ingen chans. Allt som de osynliga prinssessorna säger ska hända händer och det ser ut som om jobbet är Evans. Problemet är bara att kvällen innan Evan och Whitefeather ska presentera sina investeringsförslag, som ska ligga till grund för vem som ska få jobbet, ska Olivia på ett pyjamasparty. Evan kommer alltså inte åt hennes snuttefilt och kan på så vis inte avgöra vilka bolag hans ska satsa i. Katastrofen är ett faktum.

Nu är det inte den enda katastrofen. Filmen i sig är nämligen katastrofalt dålig och det är med nöd och näppe jag över huvudtaget orkar ta mig igenom den. Handlingen som på pappret låter rätt söt är allt annat när man ser filmen. Det mesta blir bara fånigt och larvigt och inte det minsta kul. Eddie Murphy som spelar Evan gör i och för sig det han ska. Han spelar över lite men annars är han den Eddie vi vant oss med att se den senaste tiden. Tyvärr är han dock inte lika rolig som han var på 80-talet, eller så är det jag som vuxit ifrån honom, vilket han skulle ha behövt vara här för att det ska bli bra. När han är seriös i filmen funkar det dock och man känner för honom.

Men nej, detta är riktigt uselt och som sagt nästan omöjligt att ta sig igenom. Allt blir så överdrivet att det går över gränsen. Karaktärerna blir karikatyrer på sig själva och det blir för mycket helt enkelt. Den enda som är oklanderlig i filmen är Yara Shahidi i rollen som Olivia. Hon gör den väldigt bra och jag misstänker att vi kommer att se mer av henne i framtiden.

Extramaterialet består av lite blandat smått och gott. Vi får se Shahidi visa oss runt på inspelningsplatsen, vi får se hennes provspelning för rollen, vi får se lite borttagna scener och ett alternativt slut som jag är väldigt glad att de inte använde. Dessutom får vi också ett kommentarspår med regissören Karey Kirkpatric och Shahidi.

1. Att Whitefeather bara rakt av köper att det är Olivias filt som gör att hon kan veta vad som ska hända på börsen känns otroligt konstigt.

2. Martin Sheen dyker upp i en lite mindre roll i filmen och även om han är bra är det lite förvånande att han gick med på att vara med i den här filmen.

3. Stackars Eddie Murphy. Han hade verkligen behövt en succé nu. Jag kan knappt minnas den senaste bra filmen han gjorde…