Komiskt men tragiskt midsommarfirande

Komedi. Det är genren som filmen "Äntligen midsommar!" fått. Jag håller inte riktigt med. Även om det absolut inte är ett tungt drama så har filmen alldeles för många jobbiga situationer och tankeställare för att få kallas renodlad komedi. En dramakomedi hade helt klart varit mer passande.

Filmen utspelar sig i Trosa skärgård där ett gäng vänner samlats för den årliga traditionen att fira midsommar tillsammans. Sommarfesten som är tänkt att bli en minnesvärd sådan får helt andra vändningar. Visst blir den minnesvärd, men kanske inte på det vis som var tänkt från början. Emil (Daniel Gustavsson) och Susanne (Lisa Werlinder) är paret som bjudit in till firande. Från USA kommer Sam (Luke Perry) för att fira svensk midsommar. Sam är Emils vän sedan tiden som utbytesstudent och en riktig kvinnokarl. Anders (Olle Sarri) är arbetslös och försöker få barn tillsammans med sin flickvän Maria (Annica Bejhed). Eva (Anna Littorin) har precis dumpat sin kille. Fler vänner är med på festen och alla dras med sina egna vendettor.

Det som skulle bli den perfekta midsommarfesten slutar egentligen i ganska mycket tragik och det är många gånger lätt att hålla sig för skratt. Visst har filmen sina roliga moment, absolut. I en scen kommer Luke Perrys karaktär åkande i vad jag tror är en svart Porsche (rolig koppling till "Beverly Hills 90210" i så fall där hans rollkaraktär Dylan var känd för sin svarta Porsche) och frågar efter vägen till hamnen. Han stannar en gammal kvinna på gatan och frågar om hon förstår vad han säger. Svaret blir då "Ja, du talar väldigt bra engelska." Lagom kul för att minnas.

Det känns även som att alla fördomar om svenskar, midsommar, frigjordhet och alkohol besannas. Om det är för att visa amerikanen i gänget eller om vi faktiskt är sådana här låter jag vara osagt. Men när Sam pratar om "Fäbodjäntan" och om att svenska tjejer går utan trosor på midsommar vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Det är mycket naket i filmen och särskilt Olle Sarri får vi ta del av flera gånger om.

"Äntligen midsommar!" är rolig men också tragisk. Det är ingen renodlad komedi och ska den ses så ska man absolut ha det i åtanke. Stor plus till att man i slutet av filmen får se "ett år senare". Sådant gillas och det är roligt och se hur det gått för alla inblandade.

Extramaterialet är endast ett fotogalleri från filmen. Att det skulle bjudas på "bakom kulisserna" eller borttagna scener, som det faktiskt står på filmens omslag, stämmer inte alls.

1. Timo Räisänen står för filmens musik. Däremot är sluttexternas låt Olle Sarris musikaliska sångbidrag.

2. Bakom manus står bland annat journalisten Erik Hörstadius.