Två trasiga människor hittar varandra

Titelns "monster's ball" kommer ursprungligen från England, förklaras det i filmen. Innan en fånge skulle avrättas i England höll man en stor fest kvällen innan. I "Monster's ball" hålls ingen fest innan avrättningen av fången Lawrence Musgrove, och det blir heller ingen fest efter den.

Hank Grotowski (Billy Bob Thornton) är fångväktare och basar för avrättningarna, precis som hans smått rasistiska far Buck (Peter Boyle) och som hans son Sonny (Heath Ledger) ska göra. Men Sonny är känsligare än sin far och farfar och klarar inte av sitt jobb fullt ut. Hank skäller och bråkar med honom och erkänner att han alltid hatat sin son, vilket leder till att Sonny tar sitt eget liv. Detta blir en vändpunkt för Hank som ransakar sitt liv genom att bland annat säga upp sig.

Samtidigt får vi följa Lawrence änka Leticia (Halle Barry). Hon har haft det hårt under tiden Lawrence suttit i fängelse och slitit hårt för att försörja och uppfostra deras son. Hennes situation tär på henne och hon tar ut sina aggressioner på den överviktiga sonen. Men Leticia drabbas snart av en större tragedi då sonen blir påkörd.

Det är Hank, som hon som hastigast träffat på det fik hon jobbar på, som hjälper att henne att köra till sjukhuset där sonen dör, och det är Hank som tröstar henne när hon mår dåligt.

Det otroliga händer: de två finner varandra som två vilsna själar och en relation inleds. Hank är medveten om vem Leticia är, men vad händer när hon får veta vem han är? Kan deras kärlek bestå när sanningen kommer fram?

Mycket av snacket kring "Monster's ball" när den kom var den mycket laddade sexscenen mellan Billy Bob och Halle och visst, den är betydligt hetare än när Bamse och Brummelisa "kramade varandra extra länge", men filmen är så mycket mer än den scenen. Båda skådespelarna skildrar två trasiga människor som efter personliga tragedier tvingas hitta nya vägar i livet.

"Monster's ball" är en bra film, men aningens annorlunda dramaturgiskt. Själva avslöjandet om Hanks förflutna kommer ganska sent i filmen och det känns som det hade behövts en halvtimme till att se hur relationen utvecklade sig. Å andra sidan lämnas vi lite med en blank sida som vi själva får fylla med våra egna slutsatser, och det är kanske lika bra det.

En lite annorlunda titt bakom kulisserna är en så kallad "Anatomy of a scene", där en scen bryts ned i smådelar och byggs upp igen. I det här fallet handlar det om scenen när Lawrence ska flyttas från sin vanliga cell till en sista anhalt i en annan cell innan han avrättas. En ganska avgörande scen i den biten av filmen. Den här titten är ursprungligen från något som heter The Sundance Channel så man undrar vilka andra filmer de brytit isär på det här viset.

I lite glassigare titt bakom kulisserna blir det i ett "E!"-inslag. "E!"-inslaget är som de är - lite skvallriga, väldigt censurerade och med ett dåligt ljud. I just den här är det flera minuter svart i mitten av det 15 minuter långa inslaget, precis som om ett långt reklaminslag hade varit där, men när den är över är det tydligt att det är något fel på det då den sista delen med Heath Ledger är borta. Ändå finns det lite intressant i den här titten.

En rad borttagna och förlängda scener står näst på tur. Det är lite svårt att lista ut var vissa av dessa skulle varit i filmen. Vidare kommer tre outtakes. Den första heter "Getting into character" och där ser vi Billy Bob och Halle skratta och flamsa för att sedan på ett ögonblick gå in i sina karaktärer - imponerande. Nästa outtake är ett klipp där Billy Bob jävlas med sina medskådespelare genom att säga fel repliker åt dem när han inte filmas. Slutligen ett klipp där Billy Bob gör sin karaktär Karl från filmen "Sling blade" fast säger Hanks repliker.

Billy Bob Thornton - alltid lika imponerande!

Det finns också trailers och två kommentarspår på skivan.

1. Sean Combs (Puff Daddy/P Diddy) gör rollen som Lawrence Musgrove, en liten biroll, men han är otroligt övertygande i sin tolkning av en fånge som står inför sin egen död. Liten insats men ack så imponerande.

2. Halle Barry fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll, och alla minns väl hennes personliga tacktal där inget öga var torrt.

3. Det är väldigt bra och suggestiv musik i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2002-12-11)