Hajen i miniformat

Filmen "Piraya" kom 1978 i kölvattnet efter "Hajen" och är i sak rätt lik just den filmen. Den här gången är det dock mycket mindre fiskar och fler som vi ska skrämmas av. De ska dock visa sig vara mycket mer effektiva än en haj och det hela tar sin början i att Maggie, som är någon slags privatspanare, letar efter två ungdomar som försvunnit i bergen. Till sin hjälp har hon den arbetslöse, försupne och allmänt trumpne Paul. Tillsammans hittar de en numera stängd militäranläggning och en damm där de misstänker att ungdomarna drunknat. För att vara säkra tömmer de damen på vatten och samtidigt släpper de ovetande ut ett gäng muterande pirayor i den lokala floden, som i sin tur leder ut till havet och så vidare.

Filmen handlar sedan om hur de försöker övertyga myndigheterna och en vattennöjeslandsägare om att pirayorna är på väg och att de måste få bort folket ur vattnet. Inte helt oväntat är det ingen som lyssnar och eftersom det skulle kosta pengar och anseende väljer de alla att bortse från varningarna och istället chansa på att de är felaktiga. Ni känner igen hela upplägget från filmer som just "Hajen" och andra liknande filmer.

Och naturligtvis går allt åt skogen. Pirayorna dyker upp där de absolut inte får dyka upp och det hela slutar i ett smörgåsbord för fiskarna där allsköns badare står på menyn. Det som skiljer denna lite åt är att en hel hög med ungar stryker med. Oftast brukar just ungar klara sig förvånansvärt bra i filmer som denna men inte här. Pirayorna diskriminerar ingen och alla som är i vattnet är ett tänkbart byte. Pirayorna är dessutom så smarta att de utan problem tuggar av rep som håller ihop flottar och hål i innerslangar som badgästerna använder som flytringar.

Hela filmen är naturligtvis rätt banal och specialeffekterna är rent bedrövliga men ändå har den en viss charm som inte går att bortse ifrån. Alla som var med på 80-talet när skräckfilmen hade sina glansdagar minns dessa filmer där djuren var de onda och som en representant för den typen av filmer är "Piraya" ett lysande exempel och då spelar det inte så stor roll att detaljerna inte är de bästa. Helheten blir ändå riktigt charmig och detta gör "Piraya" till en film som alla borde se.

Det finns förvånansvärt mycket extramaterial med till filmen. Visserligen ingen bakomfilm som jag hoppades på med det finns annat av intresse. Vi får biografier över nyckelpersonerna i filmen och dessutom får vi en hel del trivia om filmen som är rätt kul att läsa. Vi får även en originaltrailer som är sådär 80-tals typisk samt ett bildgalleri.

1. Naturligtvis kom det en uppföljare. Den hade titeln "Piranha Part Two: The Spawning" men det gjordes även en remake för TV samt en nyinspelning med titeln "Piranha 3-D" som just nu är under produktion.

2. Universal Studios försökte stämma skaparna av filmen då de tyckte den var för lik "Hajen" men när Spielberg gick ut med att han gillade filmen fick de ge upp alla sådana tankar.

3. Kolla noga scenen där en båt kör in i en annan så märker ni att explosionen kommer lite för tidigt, faktiskt redan innan båtarna kolliderar.

HANS-ÅKE LILJA (2010-03-31)