Milla Jovovich ljuger mig rakt i ansiktet

Det första som visas i filmen "Närkontakt - The Fourth Kind" är en ovanligt brytningsfri Milla Jovovich som tittar in i kameran. Hon förklarar att hon skall skådespela en verklig människa i en rekonstruktion av verkliga händelser. Inte nog med det, filmen kommer även att innehålla hemvideofilmer från de sanna händelserna och vara väldigt läskig. Här blir man förstås intresserad. Inte står väl en person som hon och blåljuger mig rakt i ansiktet? Mjo.

Så presenteras Dr. Abigail Tyler (Jovovich), en psykolog som sysslar med någon sorts hypnosundersökning. Jag vet faktiskt inte riktigt vad för undersökning. I sin avlägset belägna hemstad, Nome i Alaska, stöter hon på flera patienter som har samma konstiga historia att berätta: De har sett en vit uggla utanför sovrumsfönstret. Eller om det är inne i sovrummet... eller om det inte är en uggla... När Abigail hypnotiserar en av dem och tar honom till mötet med ugglan blir han panikslagen, och efteråt går han hem och skjuter sin familj och sig själv. Efter fler liknande händelser börjar Abigail klura ut att det kan handla om utomjordingar som inkräktar i stadens natt...

De oundvikliga hoppskrämslarna här och där sätter väl fart på vilken biopublik som helst, men de mycket få gånger man försöker skrämmas på riktigt är det alltid någonting som sabbar det hela. Lägligt nog så fungerar ju inte videokameror ordentligt så fort de utomjordiska skurkarna dyker upp, vilket betyder att vi alltsomoftast bjuds på flimriga och brusiga klipp där troligen något riktigt läbbigt försiggår. Mellan detta så tuffar filmen på långsamt och filmens 98 minuter känns betydligt fler. Det stora problemet ligger som sagt i att man försöker lura tittaren att det hela hänt på riktigt. Man lyckas ganska bra med att få hemvideofilmerna att se äkta ut, men det gör att resten av filmen känns än mer falsk - inte minst när man börjar filmen med att berätta att Jovovich och de andra är skådespelare.

Förstås har inget av detta hänt på riktigt. Faktum är att det inte ens är baserat på något så vagt som hörsägen - allt är lögn. Hemvideoklippen som blandas in i filmen (och ibland löper parallellt med filmen i splitscreen) är även de tillverkade för filmen, och det är här det skiter sig. När man ser och hör båda versionerna samtidigt blir det tydligt att hemvideoklippen är så pass mycket mer trovärdigt skådespelade att man helst hellre skulle sett en hel film med dessa skådisar. Fast helst av allt hade jag inte sett det heller, eftersom "Närkontakt" inte är varken spännande, läskig, trovärdig, intressant eller bra på något sätt. Dessutom bör filmer med folk som hypnotiseras att komma ihåg förträngda minnen förbjudas rakt av.

Noble Entertainment har givit ut denna blu-ray, och som flera gånger förr ger de ut en tekniskt felaktig utgåva. Filmen är gjort i widescreenformatet 2.35:1, men som vi sett dem göra förut så har de köpt in en tv-anpassad kopia i 1.78:1. Här blir det extra märkbart i filmens splitscreenscener då man faller tillbaka till originalformatet en stund. Själva bildkvalitén är det dock inget fel på, och vi får trevligt DTS HD-ljud.

Ingenting, men den amerikanska utgåvan har bortklippta scener samt två featurettes. Som vanligt snålar Noble.

1. Staden Nome har inga vägar som leder dit. Man måste flyga eller åka båt för att nå den.

2. Nome grundades när tre svenskar hittade guld där år 1898. Hittills har över 100 ton guld hittats där.

3. Astronomen J. Allen Hynek uppfann graderingen av utomjordisk kontakt 1972. Första graden är visuell kontakt med oidentiferade flygande föremål, t.ex. ljusfenomen i himlen. Andra graden är visuell kontakt med ett UFO eller dess effekter såsom sädescirklar, och tredje graden innebär kontakt med utomjordingar. Utöver Hyneks tre grader har man hittat på fjärde graden (att man blir bortrövad), femte graden (ömsesidig kommunikation), sjätte graden (kontakt som orsakar skador eller dödsfall) och sjunde graden (att människor och utomjordingar blandas ihop till en ny varelse).

HENRIK ANDERSSON (2010-04-11)
Genre: Science fiction
Bolag: Noble Entertainment