Frigjort snuskande i New York

Huvudpersonen i dokumentären "American Swing" - Larry Levenson - menar att ingen man är monogam, och att partnerbyte/gruppsex bara är en krydda till vilket välfungerande förhållande som helst. Under den 80 minuter långa filmen figurerar det väldigt många klipp där Larry får försvara sina teorier och sin roll som ägare och grundare till swingersklubben Plato's Retreat i New York i olika talkshows där andra gäster och programledare tycker att han verkar vara helt dum i huvudet.

Kokar man ned Larrys teori till sin innersta essens så handlar det om att om man inte skadar sig själv eller någon annan så är det inget fel på det. De flesta som medverkar i filmen, vilket numera är äldre personer som var unga under Plato's Retreats glansdagar på 70- och 80-talet verkar hålla med. De har bara bra minnen därifrån. I alla fall verkar det så till en början.

Det här är det lustiga med en dokumentär av det här slaget. Inledningsvis hyllas Larry som en hjälte och alla delar med sig glada minnen. Sen kommer vändningen insmygande. Det var inte alltid så bra. Det var lite äckligt och den där buffén som vissa hyllade till skyarna var i själva verket ganska vidrig. Och den där Larry tog sig själv på alldeles för stort allvar som "King of Swing".

Något av det mest intressanta i filmen är kommentarer från Larrys söner som var barn vid den tiden då deras pappa ordnade sexpartyn kanske mest för sin egen skull. Deras vittnesmål om hur de blev informerade om vad swingerskulturen gick ut på vittnar om att Larry inte var någon hemsk människa som de där talkshowprogrammen ville få fram. Möjligen lite självupptagen och kanske inte helt skärpt i alla lägen. När aids gör entré i mitten av 80-talet, och på sätt och vis dödade swingerskulturen till viss del, kläcker Larry ur sig en hel del idiotiska saker (som "kloren i luften hindrar aids från att smitta på vår klubb"), men folk visste kanske inte bättre då.

Filmen är måttligt intressant. Porträtt av personer och rörelser av det här slaget är visserligen alltid underhållande på något sätt, men samtidigt känns inte ämnet så där överdrivet spännande. Få av de deltagande har något vettigt att säga. Ingen film man kommer se om varje vecka direkt, med andra ord.

Här finns ytterligare en halvtimme med bortklippta sekvenser ur intervjuerna, vilket kan bidra till lite fördjupning för de som är intresserade.

1. Filmen är gjord 2008 men bildkvaliteten på huvudfilmen är horribel. Den ger mig visserligen en liten nostalgisk känsla för den påminner om när man spelade av filmer från tv på VHS-band - bilden är lite förskjuten så det blir glorior runt alla personer. Lustigt nog är de bortklippta scenerna knivskarpa, så uppenbarligen har något allvarligt skett.

2. Larry och hans kollegor åkte in i fängelse för skattefiffel. I dokumentären finns en rolig anekdot - med bilder - om när paret som hade hand om bokföringen gick under jorden, bara för lite senare dyka upp som deltagare i en rikssänd gameshow. Hemligt!

3. Några kändisar intervjuas i filmen, men den mest kända är porrstjärnan Ron Jeremy.

ANDERS JAKOBSON (2010-04-02)