Tonårshjälte uppdrag

När ynglingen Alex Riders (Alex Pettyfer) farbror Ian (Ewan McGregor) dör i en mystisk bilolycka förändras livet drastiskt. Farbror Ian är inte alls en stentråkig börsmäklare. Nej, hans arbetsplats finns innanför en fotoautomat på Liverpool Station i London. Där gömmer sig brittiska agentbyrån MI6. I sitt sökande efter sanningen lyckas Alex oskadliggöra ett halvt dussin grova bilskrotsmän med lite akrobatik och ett rep. MI6-bossen Alan Blunt (skönt ryckigt spelad av Bill Nighy) får upp ögonen. Snart får Alex både ärva farbroderns arbete och uppdrag. Ty det var under ett spaningsuppdrag kring den mystiska superdatorn Stormbreaker som farbror Ian blev mördad. Jaha, och så blir det en linjär story kring det här där Alex rycker ut för att rädda alla barn i England och sig själv och en söt klasskompis.

Anthony Horowitz har skrivit manus till "Stormbreaker". Filmen är baserad på den första av hans sju böcker om pubertetsungen Alex Rider. Geoffrey Sax har regisserat, så vi får stå ut med ett stelt och tråkigt bildspråk och ganska tråkiga scenlösningar. Ibland skrattar jag högt, rått och översittaraktigt åt de taffliga arrangemangen. (För en filmälskare med stort ego och koll är det underbart att sitta och racka ner på den här filmen.) Den som sett skitfilmen "White Noise", signerad Sax, kanske har koll på vad jag menar. "Stormbreaker" är ett väldigt mediokert hantverk.

Men skitsamma. Här finns ändå några trevliga saker att titta på. Alex är en duktig grabb, med huvudet på skaft och bortser man från FN:s barnkonvention om barnarbete blir "Stormbreaker" en hyggligt trevlig rulle. Här dyker Alicia Silverstone upp i filmhistorien igen, till exempel, som Alex nanny. Och ärkeskurken Darrius Sayle är lätt Mickey Rourkes sliskigaste roll. Andy Serkis är skurkens läskiga sidekick (ett gammalt cirkusnummer). En lika typecastad Missi Pyle gör vad hon brukar - en obehaglig mordisk tyska. Stephen Fry dyker upp som en Q i en leksaksbutik. Damian Lewis spelar Alex nemesis Yassen Gregorovich. Robbie Coltrane är tjock premiärminister. Pettyfer själv spelar också riktigt bra. Så det är inga fel på ensemblen.

Det är säkert också en alldeles utmärkt film för åldersgruppen. Filmen är från elva år. Unga pojkar lär väl ha den här filmen som utgångspunkt för dagdrömmar ett bra tag framöver. Men ur ett genusperspektiv är "Stormbreaker" klart underkänd och nymoralistisk. En ung tjej får visserligen hjälpa till lite. Men på en häst. Och i rosa byxor.

Trailer och kommentatorspår. Har bara kort lyssnat på kommentatorspåret. Kan inte tänka mig något tråkigare än att lyssna på Geoffrey Sax och hur han (inte) löste en scen på ett bra sätt.

1. Den portugisiska örlogsmannen, som är med i en av filmens otäckare scener, blir bara märkligare och märkligare ju mer man forskar om den.

2. Finns det egentligen bra actionfilm för barn? Ja, filmerna om Harry Potter, förstås - men den film som påverkade mig klart mest när jag var elva bast var "Goonies/Dödskallegänget". Det är en av alla tiders bästa actionfilmer för barn.

3. Om du har en god vän som kan mycket om film (exempelvis en Anders Jakobson) kan ni tävla i Harry Potter-referenser när ni ser på "Stormbreaker".

TOBIAS JOHANSSON (2007-02-28)