Gubbröra för barnfamiljer

Den tyska undertiteln på "Old Dogs" halvöversätter jag till "Daddy eller Deal", och det är precis valet som Dan (Robin Williams) får göra i filmen. Han och bästa kompisen Charlie (John Travolta) har känt varandra sen barnsben och gjort allt ihop, framför allt startat en framgångsrik marknadsföringsfirma. Nu står de inför sitt fetaste avtal någonsin med japanska intressenter och ingenting får gå fel...

Plötsligt blir Dan uppsökt av en kvinna (Kelly Preston) han var gift med under hela 24 timmar för sju år sedan och hon har två presenter med sig, nämligen Dans barn - ett tvillingpar, en pojke och en flicka. Kvinnan ska in i fängelse under två veckor och omständigheter gör att Dan måste rycka in till Charlies stora missnöje. Ingenting får ju gå fel med det viktiga avtalet.

Givetvis händer allt jävligt som kan hända under de två veckorna, men samtidigt skapar Dan ett band till sina avkommor som växer sig allt starkare och han ställs inför det val som tyskarna petade in i sin titel: familj, eller jobb.

Den här filmen påminner om alla de där filmerna som Steve Martin gjorde med en massa barn. Det är mycket enkel humor, med slapstick, grimascher och dratta på arslet. Sådant gillar barn, och som vuxen kan man väl ha en viss glädje av scen på scen där Robin Williams klantar till det. Han lyckas förstöra det mesta som står i hans väg, kanske allra tydligast när han tar med sig ungarna på scoutläger.

Ett annat återkommande skämt är hur gamla Dan och Charlie är. Gång på gång tror folk att Dan är farfar, eller att han och Charlie är ett homosexuellt par. Det skämtas om krämpor och mediciner och en av de tokigaste sekvenserna kommer när de blandar ihop sina mediciner och får mycket olämpliga biverkningar under bland annat en golfrunda. Jag vet inte varför det är så otroligt kul när män träffas av något mitt i familjejuvelerna, men det är det. Ofelbart, varje gång.

Mja, den här barnanpassade nivån på komedin går inte riktigt hem hos mig, men jag kan inte heller påstå att jag ingår i den tänkta målgruppen.

Extramaterialet - med undantag för kommentarspåret - är snabbt genomtittat. "Old Dogs" är ju ingen film som direkt kräver en timslång bakomfilm direkt.

Det vi får är en kort liten intervju med Williams och Travolta där ungarna i filmen ställer frågorna. Vi får även lite bloopers som är fullt barntillåtna. Inga svordomar här inte. Tre bortklippta/alternativa scener finns med där man kan ana lite av det som försvann i den stora nedtrimningen av filmen (se Tre saker) och som avslutning två musikvideor, en med Bryan Adams och en med far och dotter Travolta (se Tre saker igen). Jag har ännu inte lyckats bestämma mig om den sistnämnda bara är lite eller väldigt patetisk...

1. Detta blev skådespelaren Bernie Macs sista film, som på grund av olika förseningar släpptes ungefär 1,5 år efter hans död.

2. Filmen gjordes ursprungligen för en äldre publik, men på grund av dåliga testvisningar klipptes nästan 20 minuter bort och filmen blev mer barn- och familjeanpassad.

3. Lite komplicerat detta men Kelly Preston som spelar Robin Williams kärlek i filmen är i själva verket John Travoltas fru, och dottern spelas av Ella Bleu Travolta som sålunda är Travolta och Prestons dotter. Hade det inte varit mer lämpligt om Travolta och Williams hade bytt roller med varandra?

ANDERS JAKOBSON (2010-04-15)