Den ultimata bantningskuren

I "Thinner" möter vi den kraftigt övervikiga advokaten Billy Halleck som efter att ha kört på en zigenarkvinna klarar han sig helt utan straff tack vare hans vänskap med polischefen och domaren som har hand om fallet. Som det brukar vara i filmens värld håller man även här sina egna om ryggen när de ställs mot främlingar. I vrede över att Billy klarar sig utan straff uttalar zigenarkvinnans pappa, Tadzu Lempke en förbannelse över Billy. Han smeker honom lätt över kinden och viskar thinner.

Efter denna händelse börjar Billy bantningskurer äntligen ge effekt, något de aldrig gjort tidigare. Till en början är naturligtvis detta toppen och alla är mycket nöjda. Snart märker de dock att något är fel, Billy tappar vikt alldeles för fort. Vissa dagar så mycket som sex kilo… Trots att han börjar äta mer fortsätter han gå ner i vikt och rätt snart inser han att detta inte kommer att gå över av sig själv.

Billy börjar koppla samman sin viktminskning med Lempkes förbannelse och när han märker att även domaren och polischefen råkat ut för konstigheter finns det inga tvivel. Han inser snart också att enda sättet han kan bli av med förbannelsen är att han får Lempke att lyfta den. Då Lempke vägrar tar han sin vän maffiabossen Richie Ginelli till hjälp och kampen kan börja. Hur det slutar tror man att man vet rätt snart men i det här fallet blir det ändå inte riktigt som man tror…

Det är fascinerande att se hur man lyckats göra Billy först ordentligt överviktig och sen ordentligt undernärd. Tyvärr ser överviktiga Billy lite plastig ut. Visst det ser ut som om han är kraftig övervikt men vid närmare granskning avslöjar de scener där man ser själva huden illusionen. Ansiktet funkar för det mesta förutom just runt munnen där det ser lite plastigt ut och när man får se honom naken (från midjan och uppåt) ser det inte alls bra ut.

I huvudrollen som Billy ser vi Robert John Burke och för det mesta är han riktigt bra. Det som retar mig lite är att han ibland ser ut som om han ska brista ut i gapskratt… I övriga roller ser vi bland annat Joe Mantegna som Richie Ginelli och Michael Constantine som Tadzu Lempke som båda gör bra ifrån sig.

Som extramaterial får vi en dokumentär om hur specialeffekterna och då speciellt Billys tjockdräkt gjordes. Det är mycket fascinerande att se hur man kan lura ögat. Man får se hur de först bygger upp Robert så han blir tjocka Billy och sen hur man genom att lägga på material får honom att se magrar ut än han faktiskt är. Vi får även se hur man gjort andra effekter i filmen.

Sådana här dokumentärer är alltid kul att se. Det blir lite som att avslöja en trollkarls tricks efter att man först funderat och gissat över hur de gjorde. Extra kul är det att denna finns med på "Thinner" DVD:n. Dels därför att det inte brukar finnas så mycket extramaterial på äldre filmer och dels för att Billys övervikt och avsaknad av den samma har så stor roll i filmen.

1. Joe Mantegna som spelar maffiabossen Ginelli gör även rollen som Fat Tony i "The Simpsons".

2. Filmen bygger på en bok som Stephen King skrev under pseudonymen Richard Bachman. King dyker även upp som apotekaren Dr. Banghor i filmen. Namnet kommer från Kings hemstad Bangor i USA.

3. I boken "Thinner" använder King ord ur den svenska utgåvan av "The Shining" när zigenarna ska prata romani. Bland annat säger de saker som ta mig inte till mormor och enkelt, men tillräckligt.