Björn Kjellman i högform

Björn Kjellman spelar Oskar, en mycket ensam man. För 15 år sedan blev hans gravida fru Karin påkörd och dödad av en berusad lokalpolitiker som dessutom kom undan väldigt lindrigt. Oskar har dock inte kommit undan lika lindrigt - under 15 års tid har han planerat sin hämnd och det enda som saknas är modet att verkligen utföra den.

Oskar har under dessa år isolerat sig i stort sett från alla. Han har inget umgänge och det enda sällskapet han har är papegojan Palle som från början var Karins och nu fungerar lite som Oskars länk till henne. Oskar sköter om honom och tillsammans får de livet att gå vidare. Det råder dock inget tvivel om att Oskar tagit skada under åren som gått sedan han förlorade Karin. När han sover drömmer han mardrömmar om henne och sin vakna tid tillbringar han med att planera sin hämnd, eller hålla ordning på sina grannar.

Oskar tycker nämligen att samhället totalt fallit samman. Enligt honom finns det helt enkelt ingen moral längre hos folk. Hans granne driver en bordell och han och resten av världen har enligt Oskar samma moraliska värderingar. Dessutom är Oskar lite av en rasist, fast det märker han inte själv. När det så en dag inträffar en traumatisk händelse där Palle råkar illa ut brister det för Oskar och han tar saken i egna händer med ett förödande resultat.

Filmen är underhållande, men samtidigt väldigt tragisk. Oskars liv är verkligen sorgligt. Han sörjer fortfarande efter 15 år Karin och kan inte släppa det som hände. Han sover dåligt, han har inget att leva för, förutom sin hämnd, och han är mycket ensam. "Oskar Oskar – En hederlig människa" är en tragisk film men där man ändå lyckas berätta Oskars historia utan att det blir blytungt. Man känner av sorgen men får ändå historien berättad på ett någorlunda behagligt sätt.

Björn Kjellman är suverän i rollen som den mycket bestämde, men tragiske Oskar. Det skulle inte förvåna mig ett dug om det var just han manusförfattaren hade i åtanke när manuset skrevs. I rollen som hans granne ser vi Anki Lidén och även hon gör ett bra jobb. Hon syns dock inte lika mycket som Kjellman i filmen men när hon är med gör hon ett stabilt och bra intryck som den lite försiktige grannen. Dock får detta ses som Björn Kjellmans film och han bär upp den suveränt.

Inget alls.

1. Karaktären Oskar påminner en hel del om Michael Douglas roll i "Falling down".

2. Oskar är sådär obehagligt ärlig. Sådär som man brukar säga att bara barn och alkoholister är.