Bra, men lite för förutsägbar

Jag såg aldrig Jonas Åkerlunds debutfilm "Spun". Den kom 2002 och sju år senare kom hans andra film, "Horsemen of the Apocalypse". Med andra ord är detta min första kontakt med svensken som långfilmsregissör. Hans musikvideor och reklamfilmer har man ju sett rätt mycket av, och nog känner man igen hans stil i filmens bildspråk. Det handlar dock inte om någon hysterisk MTV-klippning utan ganska lågmälda scener som blandas med kanske omotiverat många extrema närbilder, vilket dock ger filmen ett intressant tilltal.

Filmen i sig lämnar kanske lite att önska. Omslaget gör en jämförelse med "Seven" och "Saw" och jag förstår hur man tänkt. Det finns likheter med båda filmerna, speciellt med den första och kanske till och med lite för många likheter. Det handlar om en polis som hamnar mitt i en mordgåta med lite mystiska förtecken.

Polisen är Aidan Breslin (Dennis Quaid), en ärrad mordutredare med problem på hemmafronten. Detta brukar vara rätt så typiskt i filmer av det här slaget. Han är änkling med två söner som han knappt hinner träffa, som han glömmer bort att prioritera och köpa frukost till. Allt för att han jobbar så mycket. Fallet han jobbar med nu inleds med att någon hittar en massa nyligen utdragna tänder på en is ute på landsbyggden. Runt fyndet finns texten "Come and see" skrivet på fyra träd. Snart hittas ytterligare en mordplats med texten "Come and see" och den här gången finns det ett offer - upphängd med fiskekrokar i en ställning. Texten, och vissa fynd, leder till ett bibelcitat om apokalypsens fyra ryttare vilket får Breslin att inse att det är fyra mördare de jagar. Samtidigt indikerar bibeltexten att något större är i görningen och det blir en kamp mot tiden för Breslin.

Jag gillar thrillers av det här slaget. "Seven" är fortfarande en av mina favoritfilmer, och ganska nyligen såg jag "Anamorph" som även den rör sig i de här tassemarkerna. Problemet med "Horsemen of the Apocalypse" är att den blir lite för förutsägbar alldeles för snabbt. En av de fyra "ryttarna" ger sig till känna för Breslin och precis innan det händer kunde jag lista ut att det skulle ske. Samma sak gäller den sista ryttaren som även den är ganska uppenbar om man hängt med i filmen. En annan lite negativ sak är att slutet är lite väl sentimentalt, även om man enligt ett kommentarspår av Åkerlund - som inte finns med på denna utgåva - inte ska tolka det som positivt.

Men filmen är okej. Jag gillar Dennis Quaid sedan tidigare och tycker att han är stabil i sitt skådespeleri och de som gör rollerna som ryttarna (vilka jag inte tänker avslöja) är duktiga på att spela obehagliga och känslan i filmen är smått otäck. Den kunde dock skruvats till lite mer och blivit både mörkare och läskligare.

Åkerlunds insats är bra men man kan hoppas på att han får lite bättre material att jobba med. Med rätt historia skulle hans stil bli riktigt effektfull.

Ingenting.

1. Jonas Åkerlunds "Spun" hamnade i Guinness rekordbok som "långfilm med flest antal klipp". Filmen innehåller 5345 klipp. "Horsemen of the Apocalypse" har betydligt färre, men så har inte Åkerlund klippt den själv.

2. Originaltiteln till filmen är bara "Horsemen", men efter att ha fått en kinesisk affisch till filmen där titeln tolkats bokstavligen och huvudpersonerna placerats på hästar, övervägde man att byta till "Come and see".

3. Peter Stormare gör en liten biroll i filmen där han är med i ungefär tre scener och figurerar på några fotografier. Han är även med i ovan nämnda "Anamorph" där han gör en betydligt större roll.

ANDERS JAKOBSON (2010-04-23)