Okända ansikten lyfter inte okej story

Det här är en sådan där jobbig film som aldrig riktigt kommer till skott och framförallt aldrig berör ett minsta. Det handlar om relationer. Tjej och tjej. Tjej och kille och så vänner så klart. Hela filmen bär på något störande och det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag ogillar den så skarpt. Om det är för att den känns gammal, från 80-90-talet, eller om det är för att det spelas över och inte känns trovärdigt vet jag inte. Men säkert är i alla fall att man inte lyckas även om storyn faktiskt är helt okej. Dessvärre tror jag också att filmen hade vunnit på att ha mer kända ansikten i huvudrollerna. Hade till exempel Sandra Bullock, David Duchovny och Jennifer Aniston spelat de tre stora rollerna hade förmodligen jag lättare köpt "Triangle of Love".

I New York bor Allegra (Elizabeth Reaser) som är lesbisk och i början av filmen blir singel efter ett nio månader långt förhållande med Samantha (Julianne Nicholson). Sårad och med hjärtesorg träffar hon Philip (Justin Kirk) på en fest och tycke uppstår trots att han är man. Dessutom träffar hon i samma veva Grace (Gretchen Mol) och även där blir det romantik. Att Grace och Philip har ett förflutet har inte Allegra en aning om och givetvis uppstår det problem ju längre filmen går.

Det är ganska segt faktiskt. Att man valt att använda sig av att filmen ibland stannar upp, vi hör karaktärers tankar och även att Allegra får för sig att människor i hennes närhet säger helt andra saker än vad de egentligen gör, det är mest irriterande. Det gör det hela ganska snurrigt och till en början är det svårt att hänga med. Jag gillar inte upplägget och filmen känns fjantig och lite av en fars mot slutet. Den irriterande hissmusiken som får tokspel i vissa scener är inte heller någon vidare krydda till denna mediokra film som aldrig får fart.

1. Filmen är gjord 2006 men släpps alltså inte på dvd förrän 2010.

2. Filmens originaltitel är "Puccini for Beginners" så varför den svenska titeln ändå blev en engelsk förstår jag inte riktigt.

3. Justin Kirk är filmens behållning. Även om han inte får komma helt till sin rätt så är han bra. Däremot får han i "Angels in America" från 2003 verkligen briljera. Så se den hyllade miniserien istället.

MARIA EREMO (2010-06-05)