”Lek inte med maten” får en ny innebörd

Flint Lockwood är en misslyckad vetenskapsman som inget hellre vill än att uppfinna något som kommer att få människor att älska honom. Ända sedan han var liten har han levt för att uppfinna och även om hans mor alltid stått bakom honom och trott på honom, börjar hans far och resten av staden få nog av hans upptåg. Flint ger sig dock inte och en dag lyckas han. Den dagen lyckas han nämligen förvandla vatten till mat. Problemet är bara att maskinen han gör det med av misstag skjuts upp i himlen och på så vis förvandlar regn till mat med effekten att det, när det regnar, regnar mat istället för vatten.

Till en början verkar detta dock bara vara positivt. Dels för att det avbryter det mångåriga sardinätandet på ön och dels för att han får chansen att träffa meteorologen Sam Sparks som kommer till ön för att bevaka detta väderfenomen. Och inte helt oväntat blir de kära i varandra. Allt är dock inte frid och fröjd ska det visa sig. Efter att stans borgmästare löpt amok med Flints maskin börjar den helt plötsligt producera all mat i ett mycket större format. Något är allvarligt fel med Flints maskin och någon måste stänga av den innan de förstorade maträtterna krossar hela världen.

"Det regnar köttbullar!" är inte den bästa animerade film jag sett, men den är bra. Jag gillar konceptet med att det regnar mat och animatörerna har verkligen lyckats få allt att se äkta ut. All mat som faller ser verkligen ut som man kan tänka sig att det skulle se ut om det regnade mat på riktigt. Sen ser inte karaktärerna ut som realistiska personer, det känns inte ens som om skaparna av filmen velat det. De har för stora ögon, för stora näsor och så vidare. Stadens polis, vars röst görs fenomenalt av Mr. T har till exempel en överkropp som ett kassaskåp med ben som piprensare. Nu är ju dock detta en smaksak om man gillar det eller inte, men här funkar det faktiskt rätt bra.

När det gäller rösterna funkar även de bra. Speciellt Mr. T är som sagt underbar som polisen. Men även Bill Hader och Anna Faris är riktigt bra som Flint och Sam. Sen är Sams pappa helt underbar när han lyfter på de buskiga ögonbrynen och kikar fram. Hur kul som helst. Resultatet av allt detta blir till slut en riktigt bra film som ger uttrycket "Lek inte med maten" en ny innebörd.

Extramaterialet består av några dokumentärer som till viss del är riktigt intressanta och till viss del är riktigt larviga. Skaparna av filmen står och jämför filmen med hamburgeringredienser som de lägger i en bok. Inte roligt. Men vi får också se hur rösterna spelades in och det är alltid roligt. Sen får vi se några scener som inte fick vara med i den färdiga filmen samt tidiga versioner av vissa scener och sånt är definitivt kul att se.

Vi även annat smått och gott i form av kommentarspår, musik (inte så kul), ett spel (riktigt uselt) med mera. Rikligt med material finns det och det är alltid bättre att få med lite för mycket än för lite men här får vi nog lite mer än vi behöver.

1. Scenen när det första gången regnar mat och alla står och gapar är riktigt kul. Kanske filmens roligaste.

2. Filmens originaltitel är "Cloudy with a chance of meatballs".

3. Filmen är baserad på en barnbok med samma namn.