Rejäl utgåva av Kevin Smiths kultfilm

Allting börjar någonstans, och här började Kevin Smith. Det är lite av en solskenshistoria, vilket jag återkommer till lite senare i den här recensionen, men "Clerks" var starten på ett - visserligen ganska nichat men tveklöst framgångsrikt - filmskapande av en katolsk kille från New Jersey.

Inspirerad av "Slacker", en annan pratig film som utspelar sig under ett dygn, centraliseras handlingen i "Clerks" kring ett närköp och en videobutik. Dante (Brian O'Halloran) jobbar i närköpet. Han är en seriös kille, men osäker över sin framtid. Och framför allt skulle han inte vara där idag.

Vägg i vägg jobbar Randal (Jeff Anderson). En oseriös drönare, som hellre stänger igen butiken och hänger i närköpet istället för att ta hand om jobbiga kunder. Det är ändå roligare att slänga käft med Dante än att göra något för lönen.

Även om det finns en övergripande historia (Dante möts av nyheten att hans föredetta flickvän ska gifta sig och försöker desperat lappa ihop saker - trots att han har en ny flickvän) så är "Clerks" en episodartad sketchfilm där många karaktärer figurerar och många diskussioner hålls bland de båda biträderna. Något som förstärker episodkänslan är de textskyltar som dyker upp med jämna mellanrum.

Kevin Smith baserade "Clerks" på sitt eget liv. Han jobbade själv både i närköpet och videobutiken och slängde käft med sin kompis, och ursprungligen var tanken att han skulle spela Randal (eftersom han har de bästa replikerna), men när inspelningen närmade sig hamnade Smith i stället i rollen som Silent Bob, en sidekick till den betydligt mer pratsamme Jay, baserad på och spelad av Jason Mewes.

Man undrar om Kevin Smith anade att han skulle dra igång ett helt universum när han blev Silent Bob, för hela hans filmskapande - med undantag för "Jersey girl" - sitter ihop med Jay och Silent Bob som navet i hjulet.

Det som utmärker "Clerks" - och i förlängningen Smiths filmskapande - är de knivskarpa dialogerna, långa och invecklade med diskussioner om allt från sex till "Star Wars". Även om replikerna är ganska tillspetsade så ger dem en autentisk känsla, vilket kan vara förklaringen till att "Clerks" funkade då, 1994, och fungerar än idag, över 10 år senare. För att vara en debutfilm är den förvånansvärt fri från barnsjukdomar och andra brister. Anledningen till att det är så måste nästan vara att Smith skapade utifrån sitt eget liv och det han kände till och målade inte in i sig i något konstnärligt hörn utan att veta vad han höll på.

Så det kan ju vara ett tips. Har du ett lite halvtråkigt jobb så skriv en film om det - det kan ta dig riktigt långt.

Den här utgåvan av "Clerks" är tioårsjubileumsboxen om tre skivor och är sannerligen en rejäl sak. Extramaterialskalaset börjar redan på första skivan. Här finner vi en animerad version av en scen som aldrig spelades in (scenen när Dante och Randal är inne på begravningshemmet och ställer till det) och om man vill kan man se filmen med den animerade scenen inklippt. Som Kevin Smith och Scott Mosier konstaterar i sin videointroduktion så var det nästan till filmens fördel att scenen aldrig filmades eftersom det lämnar mer åt fantasin.

Vidare kommer en kortfilm som heter "The Flying Car" som går ut på att Dante och Randal sitter i en bilkö och den senare funderar lite på varför den flygande bilen inte finns än och undrar sedan vad Dante skulle offra för att få en sådan bil av en tysk vetenskapsman. Kortfilmen är ett fint litet bonustillägg där Jeff Anderson nästan för en monolog i klassisk Smith-anda. Kortfilmen visades ursprungligen i "The Tonight Show with Jay Leno".

Saknar man Jay och Silent Bob följer sedan åtta små klipp som ursprungligen visades mellan videor på MTV. Originaltrailern och Soul Asylums video "Can't Even Tell" finns också med på skivan, samt några auditiontejper.

I "Clerks Restoration" pratar Scott Mosier och Dave Klein om restaureringen av ljud och bild, och Kevin Smith ger en mer allmän introduktion till den restaurerade "Clerks".

Det finns också ett kommentarspår gjort 1995 till filmens laserdiscutgåva. Här pratar Kevin Smith (mycket) med en röst som låter aningens förkyld och kommenterar filmen i detalj och några av de andra involverade i filmen kommer in ibland med sina kommentarer. Man kan även trycka igång något som kallas för "bonus trivia" track, vilket betyder att fakta om filmen kommer upp på skärmen medan man tittar på den.

Det känns nästan som nog extramaterial för en specialutgåva, men det är faktiskt två skivor kvar.

Den andra skivan är mycket intressant. Här får vi nämligen ta del av originalklippningen av filmen. Den är avsevärt längre med några extra scener och några förlängda. Den har bland annat det morbida och ganska opassande slutet som fanns med i filmen fram tills den klipptes om för Sundancefestivalen och kortades sen ner ytterligare till den slutgiltiga versionen. Övriga skillnader är till exempel ett helt annat soundtrack och andra textskyltar.

I en färsk videointroduktion berättar Smith och Mosier om versionen och förklarar också att de tagit den från en super-VHS vilket förklarar bild- och ljudkvaliteten. Med undantag för slutet är detta en version av "Clerks" som fungerar minst lika bra som den det slutligen blev.

Det finns ett nyinspelat kommentarspår till filmen och man kan också se en videoinspelning av kommentarspåret. Här pratar Smith och Mosier och de tre manliga skådespelarna minnen från inspelningen, kommenterar fel och luckor i manuset. Underhållande.

Den tredje skivan är en renodlad extramaterialsskiva som till större delen utgörs av dokumentären "The snowball effect". Precis som med dokumentären på "Clerks II" är detta en mycket välgjord och intressant dokumentär som tar oss med till den allra första början i Kevin Smiths barndom, via skolspex och filmskolan i Vancover där han träffade Scott Mosier och som han sedan lämnade för att börja med "Clerks".

Det är här själva solskenshistorien kommer in i bilden. Alla betydande personer för filmens utveckling är med i dokumentären och den avslutas i och med att filmen köptes av Miramax efter Sundancefestivalen.

Resten av skivan består av allehanda bonusar. Först får vi kortdokumentären "Mae Day" som var en film Smith och Mosier gjorde under sin utbildning. Eller: dokumentären handlar om deras ursprungliga dokumentär som föll samman under produktionen. Det är lite av överkurs att se "Mae Day", men samtidigt intressant eftersom det var starten på ett minst sagt givande partnerskap.

En ganska lång Q&A om "Clerks" specialinspelad för DVD:n står näst på tur, där Smith och Mosier och nästan alla skådespelare svarar på fansens frågor. Det här är den enda delen av DVD:n som skulle mått bra av lite tajtare redigering för ibland försvinner flytet i frågestunden.

Outtakes från "The snowball effect" kommer sedan, saker som inte passade in i dokumentären men som ändå är intressanta bitar. Resten av extramaterialet består av stillbilder, utdrag ur Smith journaler och diverse artiklar och recensioner. En mycket matig box, minst sagt.

1. Själva filmen är digitat restaurerad så gott det går och visst 17 är det bättre ljud och bild.

2. Quick Stop och RST Video finns givetvis på riktigt och ligger i Leonardo, New Jersey.

3. Filmens mest kända replik: "I'm 37?!"