En film mitt tolvåriga jag hade älskat

En kille som får reda på att han är speciell, en tjejkompis som är duktigare och vet mer och en killkompis som är lite av en comic relief i sammanhanget. Känns upplägget igen? Ja, det doftar Harry Potter om den här filmen. Till och med titeln känns lite Harry Potter, och om det inte vore nog har Chris Columbus - som gjorde de två första "Harry Potter"-filmerna - regisserat filmen.

Om vi lämnar J.K. Rowlings succé åt sidan så har vi en film som skulle passat mig som handsken när jag var runt tolv år gammal och oerhört fascinerad och intresserad av grekisk mytologi. Det intresset har även författaren Rick Riordan och hans son, för det var för sin son Riordan först hittade på historierna om Percy Jackson som sedermera publicerades och blev framgångsrika böcker.

Huvudpersonen Percy (Logan Lerman) har en egenskap som inte känns direkt supervanlig för litterära äventyrshjältar. Eller jag ska kanske kalla det för en diagnos: han lider nämligen av adhd och dyslexi (vilket även Riordans son gör). Fast det ska visa sig att diagnosen egentligen är kopplad till hans verkliga jag. Han är nämligen en halvgud, son till Poseidon (Kevin McKidd) och den mänskliga Sally (Catherine Keener).

Percy blir varse om detta under ganska hastiga omständigheter. Zeus (Sean Bean) har fått för sig att Percy stulit hans åskvigg och allehanda figurer vill därför ha tag på både Percy och åskviggen. I samband med detta visar det sig att hans bästa vän Grover (Brandon T. Jackson) är en satyr (hälften människa, hälften get) vars uppgift är att skydda honom, men precis innan Grover tagit honom till Camp Half-Blood har en minotaur fört hans mamma till Hades (Steve Coogan) underjord.

I Camp Half-Blood får Percy lite träning och snabbt lära sig mer om vem han är och vilka krafter han besitter, men vetskapen om att mamman hålls fången i underjorden gör att han tar med sig Grover och nya bekantskapen Annabeth (Alexandra Daddario) på ett uppdrag som ska ta dem kors och tvärs över hela USA och där allt från Medusa (Uma Thurman) till en livsfarlig hydra ska korsa deras väg.

Min efterforskning gör gällande att filmen är rätt annorlunda mot boken. Bland annat ska Percy vara tre år äldre, 15 i stället för tolv, men jag tycker att han känns som ännu äldre. Logan Lerman är 18 år så det förklarar varför jag tycker så. Förhoppningsvis har man ändå varit tillräckligt trogen mot originalet så att man inte ställt till det för kommande filmer, för sådana lär det bli (se Tre saker).

Trots en rejäl budget och duktigt med kända ansikten i de vuxna rollerna, tycker jag ändå att filmen känns lite billig. Specialeffekterna är inte helt övertygande och historien går rätt hastigt fram. Visserligen blir det en lätt förvirrad känsla hos tittaren som gör att man relaterar till Percys reaktioner, men det går ändå väldigt fort fram. Sen är det lite märkligt att huvudäventyret blir en kombinerad roadtrip och fritagning av Percys mamma, mitt när ett stort gudakrig står för dörren och Percy misstänks för att ha stulit åskviggen. Visserligen kan man enkelt räkna ut att de båda historierna kommer att sammanfogas på något sätt, men det känns ändå inte riktigt genomtänkt från första början. Å andra sidan etablerar det Percys humana sida - att han släpper allt för att rädda sin mamma i stället för att ge sig hän åt sitt "öde" eller vad man ska kalla det.

Igen: mitt tolvåriga jag hade älskat filmen och inte brytt sig om ett sådant plotthål och mitt vuxna jag finner filmen rätt så underhållande. Jag hör inte längre till målgruppen och den stora fascinationen för grekisk mytologi finns möjligen inte kvar, men intresset väcks definitivt till liv under nästan två timmar.

Extramaterialet är inte mycket att hurra för. En fem minuter lång bakomfilm tar oss in bland kulisserna på Camp Half-Blood och pratar mest om hur skådespelarna förbereddes för fajtscenerna, varvat med lite allmänt bakomsnack. Inget som tillför filmen något speciellt.

Utöver detta finns det en digital kopia av filmen.

1. Rick Riordan har skrivit fem böcker om Percy Jackson, och det är tänkt att han ska skriva fler om samma universum, men med andra karaktärer som huvudpersoner.

2. Det är så klart tänkt att nästa bok i serien ska bli film, troligtvis 2012.