Öknen är öken

Kombinationen krig och Richard Burton kommer för evigt att vara mest förknippad med 60-talsklassikern "Örnnästet", där han spelade mot bland andra Clint Eastwood. Det var dock inte den enda gången Burton rörde sig i andravärldskrigsmiljö, och 1971 medverkade han i "Kanonerna i öknen", där de österrikiska alperna bytts ut mot nordafrikas sanddyner.

Burton spelar här en brittisk kommandosoldat som planteras bakom tyskarnas linjer för att frita ett gäng krigsfångar och med deras hjälp spränga några kanoner som hotar den allierade flottans attack mot ockuperade staden Tobruk. Naturligtvis går ingenting som planerat, och krigsfångarna han stöter på är istället för tuffa kommandos mesiga sjukvårdare. Vår huvudkaraktär är dock inte den som ger sig, utan beslutar att uppdraget ska slutföras oavsett.

Då "Kanonerna i öknen" utspelar sig i Nordafrika heter den store antagonisten givetvis Erwin Rommel, kanske den tredje riket-ledare som, tack vare sin strategiska genialitet och beryktat gentlemannamässiga syn på krig, genom filmhistorien skildrats med mest sympati. Han spelas här av Wolfgang Preiss, och får förutom att försöka stoppa filmens hjältar även diskutera sitt intresse för frimärkessamlande i en småbisarr scen.

Tyvärr är "Kanonerna i öknen" inte någon vidare bra film. Den lider av trista miljöer, ointressanta karaktärer (Burtons soldat saknar totalt motivation och djup) och en chockerande brist på realism. I ett matinéäventyr med glimten i ögat, som "Örnnästet", kan jag leva med rejält verklighetsfrämmande krigsskildringar, men det funkar inte alls i "Kanonerna", som är en torr och seriös historia. När Burton bemannar en stridsvagn och under flera minuter otrakasserad kan skjuta en tysk bränsledepå sönder och samman blir det omöjligt att upprätthålla något slags överseende med detaljer. Man tycker snarare att åtminstone EN tysk borde ha vett att försöka spränga honom i luften.

Filmen lider dessutom av en klent tilltagen budget, något som ger den långsamma berättelsen en särdeles ospektakulär inramning. Inte ens en seriös kvalitetsskådis som Burton kan göra något åt ett så träligt spektakel. Det har gjorts galet många intressanta, lärorika, skrämmande och spännande krigsfilmer genom åren, men detta är sannerligen inte en av dem.

Finns inget.

1. Originaltitel är "Raid on Rommel". Det svenska namnet på filmen är naturligtvis ett försök att knyta an till klassiska "Kanonerna på Navarone" från 1961.

2. Av filmer som inkluderar Erwin Rommel i karaktärslistan kan jag varmt rekommendera "The Desert Fox: The Story of Rommel" från 1951 och med James Mason i huvudrollen.

3. För att vara en så pass gammal film är det beundransvärt att "Kanonerna i öknen" faktiskt låter tyska karaktärer tala tyska sinsemellan. Dock är det av accenterna väldigt uppenbart att vissa av skådisarna har engelska som modersmål.

JOEL FORNBRANT (2010-09-16)