Akrobatiken är den stora behållningen

Jag väntar fortfarande på den ultimata tv-spelsfilmen: "Ghost 'n Goblins"! Ja men tänk er - en riddare som kastar lansar mot zombies och självaste djävulen, kan det bli annat än bra?

Jag får nog vänta för evigt, men nu har i alla fall "Prince of Persia" blivit film. Tv/data-spelet finns i ett 20-tal utföranden, om man räknar med alla tänkbara plattformar, och debuterade så tidigt som 1989 till Apple II, av alla tänkbara plattformar. Nu har filmrättigheterna hamnat i händerna hos Disney och actionproducenten Jerry Bruckheimer som hoppas att "Prince of Persia" ska bli nya "Pirates of the Carribean".

I jämförelse är "Prince of Persia: The Sands of Time" ett modernt matinéäventyr med alla ingredienser man kan önska sig: prinsar och prinsessor, magiska inslag, fäktningsscener, akrobatiska slagsmål, imponerande miljöer och - för all del - en story som man kan köpa. Nackdelen är dock att de gjorts rätt många filmer av det här slaget sedan millennieskiftet och "Prince of Persia: The Sands of Time" känns inte så värst originell och lyfter sig inte till någon extraordinär nivå.

Som barn upptäcks den föräldralösa Dastan (Jake Gyllenhaal) av den persiska kungen och adopteras. 15 år senare är han och hans styvbröder framgångrika krigare jämte kungens bror Nizam (Ben Kingsley). En spion har tipsat dem att den heliga staden Alamut ombesörjer Persiens fiender med vapen och en attack planeras och genomförs med ett lyckat resultat, mycket tack vare Dastans uppfinningsrikedom. I bataljen kommer Dastan över en speciell dolk som han sparar undan.

Den nyblivna hjälten blir snabbt något helt annat när han givit kungen en skrud som visar sig vara förgiftad och helt sonika bränner kungen till döds. Dastan anklagas för mord och flyr fältet tillsammans med Alamuts styrande prinsessa Tamina (Gemma Arterton). Trots att paret mest är irriterade på varandra och hela tiden spelar ett rävspel, så håller de ihop genom alla äventyr som stundar. Tamina, som försäkrar att Alamut inte tillverkat några vapen, berättar slutligen sanningen om dolken: med hjälp av den magiska sand som finns i den kan den som håller i den färdas bakåt i tiden och ändra historien. Men i händerna på fel person kan hela existensen stå på spel. Det är hennes uppgift att skydda dolken.

Dastan lägger ihop ett och två och inser att allting är en stor komplott där han blivit syndabocken och måste nu rentvå sig själv och samtidigt skydda dolken eftersom "fel person" verkligen vill ha tag på den.

Filmen är inspirerad av det fjärde spelet i serien som bär samma namn, men vad jag har förstått har även detaljer plockats från andra spel. Jag tycker att man plockat detaljer även från andra äventyrsfilmer som "Mumien" och "Sagan om ringen" (dolkens krafter och den eviga jakten på den påminner lite om ringen), och faktiskt även "Indiana Jones" tack vare en karaktär spelad av Alfred Molina. Han spelar en entreprenörsshejk och är inte alls olik John Rhys-Davies Sallah.

Det är väl vid den här tidpunkten svårt att göra äventyrsfilmer av matinéstil som ska vara originella, men "Prince of Persias" starkaste kort är inkorporerandet av extremsporten Parkour i fajtscenerna. Denna akrobatiska stil känns fortfarande ny och fräsch och är i grund och botten betydligt roligare att se än ännu en fäktningsscen.

Men som äventyrsfilm funkar "Prince of Persia: The Sands of Time". Är man sugen på ett klassikt matinéäventyr i modern skrud ska man absolut se den. Personligen hade jag velat få ut lite mer av den, men är man på rätt humör fyller den sitt syfte totalt.

Blu-ray-utgåvan har en sådan här funktion att man kan se filmen och sedan trycka igång bakommaterial när den magiska dolken dyker upp vid inte mindre än 20 tillfällen i filmen. Dock finns även möjligheten att gå in i ett index och fritt navigera bland dessa runt 50 korta bakomklipp, vilket så klart är en fördel. Dock är det lite trist att det inte finns en "play all"-funktion, då det blir en hel del fjärrkontrollstryckande i och med att klippen i snitt är mellan 1 och 2 minuter långa.

Hur som helst ger detta en, visserligen fragmatisk, making-of där i princip allt finns med - inspelningsplatser, kostymer, specialeffekter, stunts och så vidare. You know the drill. Personligen är jag mer road av att få sådant här i ett mer samlat och koncentrerat format, för även om man berör mycket så känns det ändå bara som man skrapar på ytan.

Det finns även en (1) borttagen scen att titta på.

DVD:n har en making of som extramaterial och jag gissar att det är utifrån samma grundmaterial som här klippts upp i småbitar.

1. När filmer har "kolontitlar" kan man lita på att uppföljare är planerade. Dock kan jag inte hitta någon information om att några sådana skulle vara på gång, men det finns förmodligen massvis av storyidéer att plocka från spelen.

2. Sekvenserna när någon trycker på dolken och spolar tillbaka tiden samtidigt som personen liksom kliver ur sin kropp och betraktar alltihop är snygga och spektakulära och krävde avancerad filmteknik med mängder av kameror. Dock fattar jag inte hur man misslyckas så kapitalt med att animera ansiktena på de som betraktar det hela. Jake Gyllenhaal ser verkligen helt tecknad ut och får mig att minnas den bedrövliga The Scorpion King från andra "Mumien"-filmen.

3. Parkour är "en disciplin och en metod att träna där syftet är att ta sig förbi hinder på diverse ställen" (Källa: Wikipedia). En av grundarna är David Belle som medverkade som konsult i filmen. Han gör även en av huvudrollerna i den mycket akrobatiska actionfilmen "District 13 - Ultimatum".

ANDERS JAKOBSON (2010-09-22)