Mannen som åldrades baklänges

"Golden Years" är en TV -som skrivits direkt för TV av ingen mindre än den amerikanske författaren Stephen King. När den visades på TV i USA var den uppdelad på sju avsnitt, men på DVD här i Sverige har knappa timmen klippts bort och det hela är nu en långfilm på strax under fyra timmar.

Harlan Williams jobbar som vaktmästare i ett regeringslaboratorium där hemliga tester utförs. När Harlan kommer i vägen för en explosion (vid ett misslyckat experiment) utsätts han för strålning som ska visa sig ha oväntade effekter. Han blir nämligen yngre i stället för äldre. Naturligtvis vill regeringen utföra hemliga tester på honom men Harlan är inte intresserad och bestämmer sig istället för att fly. Med sig har han sin fru Gina och agenten Terry Spann, som spelas av Felicity Huffman som de flesta säkert sett i "Desperate Housewives".

Regeringen ger sig naturligtvis inte och det hela utvecklas till en jakt där alla, framförallt Harlan har tiden emot sig. Hela tiden blir han yngre och yngre och man kan inte låta bli att undra var det hela ska sluta. Det positiva med att bli yngre är att han orkar fly mer men å andra sidan blir hans fru Gina knappast yngre. Flykten tär hårt på henne och till slut blir det omöjligt att fortsätta…

Jag gillar "Golden Years". Tyvärr gjorde inte amerikanerna det när den gick på TV där för efter sju avsnitt lades den ner. Sista avsnittet hade ett öppet slut men så ville man inte ha här i Europa. Därför har man på DVD:n ändrat lite och givit serien ett slut som jag personligen inte är så förtjust i. Det känns verkligen att det är framtaget bara för att få ett slut.

Annars håller serien och skådespelarinsatserna funkar trots att serien är nitton år gammal. Lite extra kul är det också att se en ung Felicity Huffman i en av sina tidiga roller. Specialeffekterna håller kanske inte riktigt hela vägen. Både för att detta är en TV-produktion och för att den har massa år på nacken, men själva grundstoryn håller fortfarande och det är ju trots allt det som är viktigast.

1. Författaren Stephen King dyker, i sann Hitchcockanda, upp som en busschaufför i en scen.

2. De av er som följer serien "Dexter" kommer att känna igen en ung och mindre muskulös Sergeant Doakes i en av rollerna.

3. Det finns en Holländsk DVD-utgåva där man behållit uppdelningen med sju avsnitt, men tyvärr har man även här det nya slutet. Så vitt jag vet har bara originalslutet visats på amerikansk TV, vilket är trist då det faktiskt är bättre än det vi bjuds på här.

HANS-ÅKE LILJA (2010-10-15)