Icke trovärdig kärlekshistoria

Och så har författaren bakom "Dagboken" försökt att göra det igen, utan att lyckas. Dessutom står Lasse Hallström för regin den här gången och vems fel det är blir svårt att säga. Men historien blir aldrig riktigt trovärdig.

"Dear John" handlar om Savannah (Amanda Seyfried) och John (Channing Tatum) som träffas på stranden i Charleston våren 2001. Savannah har lov från skolan och John är hemma på ledighet från armén. Det unga paret blir blixtförälskade och på bara två veckor finns det inget som kan komma emellan dem trots att John nu ska tillbaka till armén och Savannah till skolan. Ett långt år börjar där paret skriver massvis av brev till varandra. Deras kärlek är det viktigaste för dem båda och deras gemensamma framtid ligger för deras fötter. Men så en dag kommer det där brevet som ingen vill ha.

Till att börja med köper jag inte kärleksstoryn och det blir det stora problemet filmen igenom. En film som bygger så hårt på just en historia måste kännas trovärdig. Det är dock svårt att sätta fingret på om det är skådespelarna som misslyckas eller om det är manus som är boven i dramat. Trots att huvudpersonerna är oerhört kära blir det för löjligt. Det känns som om de är 14 år och jag har svårt att tro på deras kärlek till varandra. Jag ser ju det jag ser men jag köper det inte. Filmen blir i stället ganska töntig och känns som en tv-film som aldrig är så där bra om "riktig" film är.

Däremot är filmen full av vackra miljöer och den är fint filmad. Och även om inte huvudrelationen känns helt äkta, förrän mot absoluta slutet, så gör relationen mellan John och hans pappa (Richard Jenkins) det. Den storyn hade jag gärna sett mer av och Jenkins spelar himla bra som den lite lätt autistiske pappan som älskar sin son men har svårt för att visa det.

Då filmen utspelar sig 2001 får vi också ta del av den 11 september 2001 men inte ens den biten känns äkta och speciellt känslosam.

1. "Sleep around" översätts till "Knullar runt". Lite väl hård översättning kan tyckas. Jag hade hellre sett "ligger runt", det hade passat mycket bättre i den här filmen.

2. Nicholas Sparks som skrivit kärlekshistorien ligger alltså bakom även "Dagboken" och "The Last Song" men har hittills endast lyckats med "Dagboken".