En ovälkommen husgäst…

I "Mannen under trappan" träffar vi Fredrik (Jonas Karlsson) som med frun Paula och deras två barn flyttar in i ett nytt hus. Fredrik har fått en bra position inom kommunen, han är lyckligt gift och har nu även ett nytt fint hus. Allt verkar med andra ord vara perfekt. Dock finns det små orosmoln som hotar att komma upp till ytan och Fredrik har problem att sova. Oftast tillbringar han sin tid i köket med att lösa Suduko fram på småtimmarna. En natt står det helt plötsligt en främmande man i köket och dricker mjölk direkt ur förpackningen. Han berättar för Fredrik att han heter Kwådd och att huset Fredrik nu bor i egentligen är hans.

Kwådd är lortig och påminner mest om en uteliggare. Själv påstår han dock att han bor under trappan som går upp till övervåningen och att huset är hans. Fredrik slänger ut honom, tillkallar polis, varnar familjen och rådfrågar kollegor, men inget hjälper. Kwådd håller sig skickligt undan när andra är i närheten men dyker upp gång på gång när Fredrik är ensam. Hela tiden påstår han att huset är hans. Fredrik blir mer och mer frustrerad när han inte kan lösa problemet och när sen hans familj börjar vända sig emot honom tappar han fotfästet helt…

Jonas Karlsson är perfekt i rollen som Fredrik och jag har svårt att se någon annan som kunnat göra rollen bättre. Serien, jo för det är en miniserie, visades i fyra delar på SVT innan den nu släpptes på blu-ray och DVD och glädjande nog har man valt att släppa den även här i fyra delar och inte försökt sig på att klippa ihop den till en enda lång film. Tempot lämpar sig för en miniserie och fyra gånger dryga 40 minuter är precis lagom. Handlingen byggs upp under avsnitten och först i sista får vi en förklaring till det som hänt och även om jag gissade upplägget innan det avslöjades så gillar jag verkligen hur man förklarar det hela.

Skådespelarmässigt gör alla inblandade riktigt bra ifrån sig och Jonas Karlsson är ju som vanligt riktigt, riktigt bra. Han går in i rollen som Fredrik och gestaltar honom utmärkt. Den enda nackdelen med det som jag kan se är att de andra nästan förpassas till birollsfigurer i och med att han spelar sin roll så bra. Dock utgör de alla en bra stomme för filmen och tillsammans gör de detta till en riktigt bra upplevelse!

Inget tyvärr.

1. Sällan har man sett en man som har kostym så mycket som Fredrik. På jobbet är en sak men även hemma är det oftast kostym som gäller.

2. Serien bygger på Marie Hermansons bok med samma namn.