En svensk naken pistol

Kommissarie Späck är något av en svensk version av "Den nakna pistolen". Många av skämten skulle kunna vara tagna direkt från någon av de filmerna men tyvärr lyckas man inte riktigt leva upp till samma nivå som sina amerikanska förebilder. Det känns inte lika roligt här. Kanske är det för att det är på svenska, jag vet inte.

Hur som helst, filmen handlar om Mårten Späck (som då naturligtvis är en komisk variant av Martin Beck) hans närmaste man Grünvald Karlsson (Gunvald Larsson) och Irene Snusk. Tillsammans försöker de lösa fallet med seriesjälvmördaren. Det ska dock visa sig svårare än de trott men fallet leder dem till en piratkopieringsliga och speciellt Grünvald ser gärna att piratkopierarna åker fast.

Filmen är kort, endast lite över en timme och tio minuter och mycket är långt ifrån roligt. Det är dock kul att se hur de faktiskt lyckats fånga en hel del av de fenomen som finne med i "Beck"-filmerna även om jag tycker att Grünvald är lite väl överdriven och ofta blir lite larvig istället för kul när han hela tiden är arg. Leif Andrée är dock kul som Späck. Han äter hela tiden vilket visserligen inte Martin Beck gör, men det är ändå rätt kul. Irene Snusk är bara fjantig. Redan vid namnet sätter hon ribban för karaktären och det blir inte bättre. Jag antar att hon ska vara en parodi på Becks kvinnliga kollega Lena med där misslyckas man ordentligt. Det är inte mycket de har gemensamt.

Hur som helst, "Kommissarie Späck" var roligare än jag väntat mig men det är synd att de ibland blir rent ut sagt larviga. Man går långt över gränsen och personligen tycker jag att det hade varit roligare om man tagit filmen lite mer seriöst, men ändå gjort den som en komedi. Man har dock lyckats få med sig förvånansvärt många kända skådespelare i filmen. I rollen som Späcks chef ser vi Per Morberg i kvinnokläder och som piratpolisen ser vi Kjell Bergqvist.

Gillar man "Nakna pistolen"-filmerna kommer man förmodligen att uppskatta även "Kommissarie Späck". Själv tycker jag att den är sådär.