Fart och spänning för hela familjen

Tre av männen bakom "National Treasure"-filmerna sammanstrålar i "Trollkarlens lärling": producenten Jerry Bruckheimer, regissören Jon Turteltaub och Nicolas Cage, som spelar titelns trollkarl. I en inledande prolog får vi veta att Balthazar (Cage) var en av tre lärlingar till den store Merlin som delade med sig av all sin kunskap. Horvath (Alfred Molina) slår sig ihop med den ondskefulla Morgana Le Fay (Alice Krige) för att störta Merlin och när han skadas allvarligt absorberar den tredje lärlingen Veronica (Monica Bellucci) Le Fays själ och Balthazar fängslar dem i en Grymhållare. Den döende Merlin ger Balthazar sin ring och säger att den kommer att leda honom till den Främste Merlinianen som kommer att ta över efter Merlin, och samtidigt vara den person som är stark nog att döda Le Fay.

Runt 1300 år senare har Balthazar fängslat fler onda trollkarlar som lager på sin Grymhållare och ytterst finns Horvath. Han har även letat jorden runt efter den Främste Merlinianen och hittar honom i New York, när tioåriga Dave ramlar in i hans mystiska butik. När ringen visat att Dave är den rätta dröjer det inte länge innan han klantat till det och släppt lös Horvath som Balthazar på nytt fängslar tillsammans med sig själv i en urna.

Tio år senare (ja, som ni ser är det väldigt mycket information som ska komma fram innan filmen kommer igång, och då har bara 15 minuter gått...) är Dave (Jay Baruchel) en prakttönt med stor kunskap inom fysiken. Han upplever att hans tioåriga jag var coolare än han är nu. Lustigt nog stöter han ihop med den tjej han var så kär i för tio år sedan. Mindre lustigt är att både Horvath och Balthazar släpps ur sin fängelseurna och söker upp honom, Horvath för att få tag på Grymhållaren för att släppa loss Le Fay och återuppväcka alla döda onda trollkarlar och därmed ta över världen (vad annars?) och Balthazar för att fortsätta med den utbildning han inte ens hann sätta igång med vid det första mötet.

Dave fattar inte riktigt situationen han hamnat i och vill gång på gång ge upp då han inte känner sig som den utvalda, men allt eftersom Horvaths attacker blir allt allvarligare börjar han ta sitt ansvar.

Det är lite knepigt att hitta den exakta målgruppen för filmen. Tonåringar? Tja, kanske det, men ett par sekvenser är helt klart mer barnanpassade än andra, som när Dave förtrollar sin städutrustning att städa upp i hans labb. Nu är scenen visserligen en hyllning till en liknande sekvens i Disneyklassikern "Fantasia" men det blir ändå ett avbräck från resten av filmens känsla. Men egentligen är det en film som är anpassad för hela familjen, med både fart och spänning.

Specialeffekterna är av toppklass och jag finner filmen väldigt underhållande. Visserligen känns det lite enahanda med figurer som står och grejar med sina händer så det skjuts eld eller plasmablixar ur dem, men om man bara låter sig sjunka in i helhetstänket så har man en trevlig stund framför sig.

En rad klipp i varierande längd ger tillsammans en bakomfilm som berättar allt från att filma i New York till en otroligt värdefull bil som Nicolas Cage lånade ut till produktionen. En stor del handlar om fysik och hur sådant som är fysiskt möjligt idag hade setts som magi för 500 år sedan. Vi får även se bitar om praktiska specialeffekter, scenbyggen och rekvisita. Allt som allt en bra bakomfilm.

Detta kompletteras av lite bortklippta scener och bloopers.

1. Det är inte bara referenser till "Fantasia" man smyger in utan även en del väldigt tydliga passningar till "Star Wars" och "Jakten på den försvunna skatten".

2. Alla skådespelare gör bra ifrån sig, men jag måste nog säga att Alfred Molina är riktigt bra som filmens huvudskurk.

3. En sak som jag gillar är att filmens magi på något sätt är baserad kring befintlig fysik även om jag så klart inte tror att man ska kunna träna sig själv till att skjuta eldklot ur händerna i framtiden...

ANDERS JAKOBSON (2010-12-01)