Fullt ös från början till slut

"A-Team" bygger på TV-serien med samma namn, men om det följer sin föregångare väl eller inte låter jag vara osagt då jag faktiskt inte sett ett enda avsnitt av TV-serien. Jag vet dock att Mr. T har en rätt stark framtoning i vanliga fall och förmodligen även i TV-serien och gissar att det förmodligen är det folk kommer att reagera mest på. Quinton Jackson känns inte speciellt stark eller utstickande i rollen som B.A. Baracus.

Hur som helst är "A-Team" en riktig actionfilm där det är fart och fläkt från första till sista rutan och det är sällan en lugn stund för teamet. A-Team är de man skickar ut när det finns ett uppdrag som är så omöjligt att ingen egentligen ska kunna klara det. A-Team klarar dock alltid de uppdrag de skickas på vilket är anledningen till att just de får ta dessa uppdrag. Den här gången skickas de (inofficiellt) ut för att återta några tryckplåtar till en sedelpress som skulle kunna slå ut hela USA:s ekonomi om det används av fel personer.

Det ska dock visa sig att de blivit lurade och i slutänden är det de som får stå till svars för allt som går fel med operationen. De döms var och en till minst tio år i fängelse och detta skulle kunna vara slutet för A-Team. Det är det naturligtvis inte utan inte helt oväntat tar de sig ut och ger sig efter de som satt dit dem för att rentvå sina namn.

Jag gillar "A-Team". Det är som sagt action från början till slut och det är mycket som inte är värst trovärdigt, men det spelar ingen roll. Det är underhållande och spännande och det är precis vad jag förväntar mig av en film som denna. Förutom Quinton Jackson som B.A. Baracus består teamet av Hannibal Smith (Liam Neeson), Faceman (Bradley Cooper) och Murdock (Sharlto Copley) och de gör alla bra insatser när det gäller skådespeleriet. Speciellt Copley är bra som den väldigt excentriske, men otroligt skicklige piloten Murdock. Vi ser även Jessica Biel som Charissa Sosa, agenten som jagar dem när de flytt från fängelset.

Så, oavsett om filmen följer TV-serien eller inte tycker jag man lyckats. Filmen är underhållande och blir, trots att den är drygt två timmar lång, aldrig tråkig.

Inget tyvärr. Finns många scener som jag skulle vilja sett hur de spelade in.

1. Som sagt bygger filmen på en TV-serie. Den visades i fem säsonger mellan 1983 och 1987.

2. Som vanligt är det alltid många kända skådespelare som är påtänkta i rollerna när man gör en film som denna. Här var det Bruce Willis som var tänkt att spela Hannibal Smith och Ice Cube som B.A. Baracus

3. Både Dwight Schultz och Dirk Benedict (Murdock och Faceman i TV-serien) har cameos i filmen. Mr. T tackade dock nej med motiveringen att det vore meningslöst om han inte spelade B.A. Baracus. Inte heller George Peppard (Hannibal) finns med i filmen, men han dog 1994 så det är inte så konstigt.

HANS-ÅKE LILJA (2010-12-04)