Skrämmande framtidsvision

Indrivare vet vi alla vad det är men de indrivare vi ser i "Repo men" hoppas jag att vi aldrig får se i verkligheten. Filmen utspelar sig i framtiden, exakt när vet vi inte men att det är framtiden råder det inga tvivel om. Som väntat har tekniken gått framåt och nu behöver folk inte längre stå i kö för ett nytt organ när deras egna inte längre fungerar som de ska. Problemet är bara att det kostar, mycket. Men, så länge man betalar sin skuld är allt frid och fröjd. Missar man en betalning blir det dock andra förutsättningar. Det är då indrivare som Remy kommer och hälsar på. I framtiden gör man dock inte utmätning på saker utan här går indrivaren helt enkelt in och skär ut det organ man inte längre kan betala för och tar tillbaka det. Han måste visserligen erbjuda en ambulans, men de flesta är inte i stånd att ens svara på frågan om de vill ha en ambulans när det är dags för själva uttagningen.

Remy (Jude Law) och hans kollega Jake (Forest Whitaker) är Unionens (som företaget som säljer organen heter) bästa indrivare och ingen klarar sig undan när de fått vittring på dem. Ofta går de in i övergivna lagerlokaler eller båtar för att leta efter nästen där grupper av folk med organ som de inte kan betala för gömmer sig. De kommer alltid därifrån med mängder av återtagna organ. De är helt enkelt de bästa av de bästa på det de gör.

En dag råkar dock Remy ut för en olycka som gör att han själv behöver ett nytt hjärta för att överleva och efter det ställs allt på ända. Remy klarar inte lägre av jobbet som indrivare vilket medför att han inte får någon lön. Det i sin tur gör att han får svårt att betala för sitt nya hjärta och Remy befinner sig snart där hans tidigare offer befunnit sig, och han gillar det inte!

Jag gillar "Repo men". Jude Law är bra som Remy och Forest Whitaker är perfekt som Jake. Whitaker brukar vara bra men här imponerar han ytterligare. Sen är filmens handling lika enkel som genial. Har man köpt något ska man betala för det. Kan man inte det ska man lämna tillbaka det. Här drar men det dock ett steg längre, men principen är fortfarande densamma. Samtidigt är det intressant att se hur naturligt det är för Remy och Jake att ta någon annans liv. Se bara scenen där de är på grillparty hemma hos Remy och en polare till Jake kör dit en kille som inte betalat för sig. Utan att blinka och med grillförklädet på går Jake ut och gör sitt jobb.

Lägger man till detta att man fått till själva framtiden på ett bra och inte allt för överdrivet sätt, för det mesta bra specialeffekter, bra skådespelarinsatser och många överraskningsmoment blir detta riktigt, riktigt bra.

Vi får förutom en del borttagna och förlängda scener även en titt på hur man skapade vissa specialeffekter och hur man gjorde framtiden till vad den är i filmen, hur man "byggde ut" verkligheten.

Dessutom får vi se ett gäng reklamfilmer som används i filmen, här i sin helhet, och de är riktigt kul. Bland annat en där en sängförsäljare visar hur han fixar nöjda kunder.

1. Leonardo DiCaprio var påtänkt för rollen som Remy men som tur var blev det inte så. Jag tror inte han hade varit rätt för den.