The Man, The Myth, Danny Trejo

De flesta av er har sett någon av hans filmer, det är jag övertygad om. Har man som Danny Trejo varit med i 185 filmer och har 16 på gång så förstår ni själva. Det går inte att missa mannen. Att han sen har ett väldigt speciellt utseende gör ju inte saken sämre. Personligen har jag mest reagerat med att konstatera att där är han som dyker upp lite här och där när jag sett honom i någon film. Man vet att han dyker upp och oftast försvinner rätt snabbt igen. Han har sällan (om alls) någon huvudroll utan har blivit något av en birollens konung. Allt detta ändrades dock 2010 när han fick huvudrollen i filmen "Machete" och vilken huvudrollsdebut. "Machete" är helt klart en av 2010 års bästa filmer och mycket tack vare just Danny Trejo.

I "Champion" får vi höra Danny berätta om sin tuffa uppväxt. Han knarkade, rånade och misshandlade långt innan han ens blev tonåring. Hans farbror blev hans förebild och mentor vilket ledde till att han 1969 som 26-åring redan hade avtjänat fem år på San Quentin, ett av USA:s värsta fängelser. Danny berättar väldigt öppenhjärtigt om sin uppväxt och fängelsetid och att han tidigt förstod att det gällde att vara den starke eller den svage. Danny valde den starke och fick snart stor respekt av sina medfångar.

Det var sen inte helt lätt att ta sig tillbaka till ett normalt liv när han blev fri men Danny lyckades. Dessutom halkade han in i filmvärlden på ett bananskal och resten är som man säger historia. Det man dock slås av när man hör Danny prata är hur ödmjuk han är för sitt liv och vad han varit med om. Under inspelningar av de filmer han medverkar i ser han alltid till att åka till skolor i området och föreläser där om livet med knark och fängelse. Allt för att försöka få tonåringar att slippa gå på samma minor som han själv gått på.

Det samma gäller hans filmkarriär. Även den är han väldigt ödmjuk inför. Han klagar inte på att han, i stort sett, alltid får spela skurkar. Han klagar inte på att han inte får de stora rollerna. Han vill inte kalla sig stjärna utan väljer i stället att kalla sig för en arbetande skådespelare. Kanske är det därför han har 185 filmer på sin meritlista?

"Champion" är välgjord och Danny får här han chansen att berätta sin historia. Vi får följa med honom tillbaka till San Quentin där några av hans gamla vänner fortfarande sitter. Han berättar öppenhjärtigt och utan krusiduller om sitt liv och vad han gjort. Han är långtifrån stolt över allt han gjort, men inser ändå att allt han varit med om gjort honom till den han är idag. Nämligen mannen, myten, mer känd som Danny Trejo.

Som extramaterial får vi en del info om Danny och hans filmer och en trailer, men det mest intressanta är ändå den FAQ om filmen som finns med samt de bortklippta snuttarna från olika intervjuer.

1. Dokumentären är inspelad 2005, men ändå känns den inte gammal.

2. Efter "Machete" blev Danny mycket mer än en birollskådespelare, efter "Champion" är han en favorit.