Inget djup men massa dans

Det är lika bra att direkt berätta att jag inte har sett de två första filmerna, "Step up" och "Step up 2" som kom 2006 och 2008. Lite märkligt blir det att recensera en film som är den tredje i ordningen men jag gör ett försök och ser den helt enkelt som en fristående film, något annat val har jag inte.

"Step up 3" utspelar sig i New York där dansen flödar och där det är dansare vart man än tittar. Moose (Adam G. Sevani) flyttar till staden tillsammans med sin bästa kompis Camille (Alyson Stoner) för att studera vid New York University. Han har lovat sina föräldrar att hålla sig borta från dansen, som han dock älskar, för att satsa på studierna inom teknik.

Det hinner dock inte gå mer än några minuter efter att han sagt hej då till sin mamma och pappa förrän han av en slump plötsligt befinner sig i en dansbattle mitt på gatan. Luke (Rick Malambri) får syn på Moose och räddar honom från att bli tagen av polis. Luke tar med Moose till sitt danshus där det bor ett helt kollektiv med dansare. Inom en snar framtid arrangeras den stora danstävlingen "World Jam" som Luke och hans gäng måste vinna för att klara av att betala hyran för huset de både bor och tränar i. På motståndarsidan står Juliens (Joe Slaughter) gäng, en gammal kompis till Luke som nu är hans största fiende. Dessutom kommer dansaren Natalie (Sharni Vinson) in i Lukes liv och får en given plats i gänget.

Det här är bara massa dans. Storyn i sig är ganska tunn och det är absolut inga problem att tidigt lista ut vad som kommer att hända. Gillar man dans är der här så klart en grym film att titta på. Den är fullproppad med sjukt duktiga dansare och många coola danser till asbra musik. Därför är det enkelt att säga att det är dansen som har huvudrollen och skådespelarna har biroller. Det är en ren orgie i dans och jag förstår om den går hem hos människor som älskar dans.

För övriga kan det lätt bli lite för mycket och även om man självklart ser att det är duktiga dansare är det lätt att glömma hur duktiga de faktiskt är. Det ser så enkelt ut att man till slut glömmer bort att det är människor som gör de där galna grejerna. Det blir i stället lätt att man sitter och irriterar sig på den platta storyn och att till exempel Sevani och Stoner känns väldigt tillgjorda och överdrivna.

1. Redan i första scenen slås man av vilka kulisser det är. Scenerna är förmodligen inspelade inomhus framför en grön skärm och sedan har man i efterhand lagt på bakgrunden och det syns alldeles för väl.

2. Det här är en film som tillverkarna av streetskor och dansvänliga kläder förmodligen älskar. Hej produktplaceringar och särskilt i scenen där en hel vägg är täckt med hur många märkesskor som helst. Coolt och snuskigt på samma gång.

3. Filmen är gjord för 3D vilket syns direkt. Den innehåller flera sekvenser som man direkt förstår har med 3D att göra. Ser man inte filmen i det formatet blir det bara konstigt och löjligt.

MARIA EREMO (2011-01-22)