En av Jim Carreys bästa prestationer

Jag tycker att det uppstår väldigt intressant skådespel när komiska skådespelare gör dramatiska roller. Någon som är väldigt bra på detta är Jim Carrey som gjort några av sina bästa prestationer när han inte varit "Jim Carrey". I "Man on the Moon" får han visserligen utlopp för sitt lite överdrivna och fysiska skådespel, men genom att imitera en annan skådespelare, nämligen den väldigt komplexa Andy Kaufman. Kaufman kallade sig själv aldrig en komiker, utan han var en sång- och dansman. Han hatade vitsar och avskydde sitcoms, och hade helt enkelt större ambitioner och hittade otroligt komplicerade vägar för att nå sina drömmar mål: att uppträda på Carnegie Hall i New York.

Kaufman blir upptäckt när agenten George Shapiro (Danny DeVito) ser ett av hans framträdanden. Kaufman kör en karaktär han kallar för foreign man som skulle följa med honom genom hela karriären. Kaufman kommer med i "Saturday Night Live" och får sedan en roll i den nya sitcom:en "Taxi" där hans foreign man-karaktär blivit bilmeken Latka. Kaufman börjar ställa krav, bland annat att den odrägliga Las Vegas-underhållaren Tony Clifton ska få göra gästspel i programmet. Det är ännu en av Kaufmans karaktärer som han gör ihop med sin kompis Bob Zmuda (Paul Giamatti).

Så där fortsätter Kaufmans karriär och liv. Han ställer krav och gör inte det förmodade. Han spelar spratt och retar fel människor. Han är inte rolig när han förväntas vara rolig. Han ville få folk att reagera, positivt eller negativt, men var aldrig provocerande med flit, förutom när han gav sig in i en underlig karriär som wrestlare. Hade Kaufman dykt upp i dag hade han varit ett typiskt Internet-troll och man hade förmodligen diagnostiserat honom med någon bokstavskombination, men då var han bara Andy Kaufman.

Milos Formans film skildrar en väldigt besvärlig person som kanske var ett geni eller kanske var en galning, beroende på vem man frågar. Klart är i alla fall att Kaufman under sitt väldigt korta liv satte avtryck. Filmen inleds med en liten disclaimer från foreign man som menar att verkligheten kastats om och förändrats för dramatikens skull, och så är det, men det mesta i filmen är sant. Jim Carrey Golden Globe-belönades för sin gestaltning av Kaufman. Det är möjligt att någon annan skådespelare hade gjort det lika bra eller kanske till och med bättre, men för mig känns Carrey som den optimala skådespelaren att ta sig en an en annorlunda artist med en mycket speciell humor.

Jag har sett filmen flera gånger och det slutar nästan alltid med att jag skannar Wikipedia och YouTube efter artiklar och klipp på Andy Kaufman. Med det sagt måste jag säga att den här dramatiserade biografin fyller sitt syfte.

Det är inte så där överdrivet ofta man hittar scener bland det bortklippta materialet som man tycker hade passat bättre i filmen än utanför den, men här finns det en eller två sådana. Nu kan man i och för sig resonera att den information som kommer fram ändå kom fram fast på något annat sätt, men det finns bra scener här i alla fall.

Bakomfilmen är från 2000 och känns ännu äldre med sin korniga bild och trista 4:3-format, men den är å andra sidan bra och givande. Det kommer fram intressanta saker om både produktionen och Andy Kaufman, men inga bilder på den verkliga mannen. Det får man i stället i ett ungefär kvartslångt block med några märkligt hopsatta klipp som jag snarare skulle kalla instuderingsmaterial för Jim Carrey och hela filmproduktionen än extramaterial för nöjes skull. Hur som helst så är det klipp som man känner igen från filmen. Det är kul att se grundmaterialet till några scener på det här viset, men jag saknar foreign man.

Till sist en trailer och två musikvideor med R.E.M. som ju namngav filmen med sin "Man on the Moon"-låt.

Som blu-ray-utgåva är "Man on the Moon" inte speciellt märkvärdig. Extramaterialet är exakt det samma som på den amerikanska DVD jag haft sedan filmen kom och varken bild eller ljud har blivit märkbart bättre i HD.

1. De flesta av skådespelarna från "Taxi" är med i filmen och spelar sig själva. Problem uppstod i och med att Danny DeVito spelar en annan roll i filmen, så hans "Taxi"-karaktär är inte med alls.

2. De verkliga George Shapiro och Bob Zmuda är med i filmen i mindre roller.

3. Jim Carrey var sedan tidigare ett stort Andy Kaufman-fan och köpte Kaufmans congas på auktion. Dessa användes sedan i filmen.