Skit i det här skräpet

Mina trogna läsare minns säkert min sågning av den japanska filmen "Yatterman" nyligen, och min ganska likgiltiga inställning till "Samurai Princess" och dess oändliga blodfontäner. Ni kan gå och se de filmerna nu, för i jämförelse med "Vampire Girl vs Frankenstein Girl" är båda filmerna bottenlösa källor till underhållning.

Jag är så arg på hur usel den här filmen är att jag knappt kan behålla fattningen. Det är för mig fullständigt obegripligt varför någon slösar tid (för pengar har de inte slösat några) på att spela in sån här dynga, och än mer obegripligt hur distributörer tycker det är bra nog för att släppas, och ännu mer helt jävla totalt ofattbart hur den kan få bra recensioner. Det måste vara nån slags masspsykos eller om det beror på att man har en aldrig sett nåt annat än Teletubbies och dokusåpor från MTV i sitt liv.

Redan några minuter in i filmen, efter den första actionscenen, funderar jag på att stänga av filmen och sätta eld på skivan så ingen kan förolyckas. I en samling klantigt filmade och uselt utförda specialeffekter indränkta i ändlösa fontäner av utspädd blandsaft (ja, det ska väl föreställa blod) tar Vampire Girl kål på några Frankenstein Girls. Samtidigt som man försöker sig på (men misslyckas kapitalt med) lite slapstickhumor så stoppar man in urlöjliga klipp där karaktärer poserar som om de var fotomodeller. Det funkar kanske i anime, men här blir det bara opassande pretentiöst utöver det faktum att det är amatörmässigt gjort.

När filmen sedan fortsätter följer vi olika personer i en skola där det är alla hjärtans dag. Alla flickor har tagit med sig choklad för att ge till pojkar, men den elaka läraren bestämmer sig för att göra en raid och konfiskera allt. Det hela påminner om en ratad Bolibompasketch, skriven och skådespelad av en samling LSD-påverkade halvidioter.

För ett ögonblick tänker jag att det kanske är menat som en barnfilm - ja, förutom allt våld då - men så får vi följa skolklubben för tjejer som gillar att skära sig. Som sitter och skär sig. "Och så ytligt! Och så djupt! Och så ytligt!" skanderar de, och själva idén som parodi på den japanska skolklubbskulturen är faktiskt lite rolig. Men så får vi följa skolklubben för tjejer som gillar att solbränna sig, vars ledare tar det hela lite för långt och vill vara "neger" (komplett med en politiskt korrekt infödingsunderläpp) och då är vi tillbaka på dagisteater igen och jag vill dricka tre Red Bull med cyanid och arsenik.

Nåväl. Vampire Girl ger en kille choklad. Chokladen innehåller hennes blod och killen får hallisar medan han förvandlas till halv-vampyr. Hon berättar att hon är vampyr och att hon vill ha honom som partner. Tyvärr är rektorns dotter redan intresserad av honom, vilket leder till att tjejerna blir dödsfiender.

Rektorn är dock komplett galen, med livsambition att likt Dr. Frankenstein återuppväcka döda. Han upptäcker att Vampire Girls blod har just denna kraft, och när dottern faller från skolans tak glädjer det honom enormt eftersom han äntligen kan få dissekera henne. Snart återvänder hon som Frankenstein Girl...

Allteftersom filmen går så blir jag mindre och mindre arg, och i stället bara mer och mer blasé. Det blir inte riktigt uttröttande, men jag har ganska tråkigt och får svårt att hålla mig vaken. En gång skrattar jag faktiskt till, men det vägs knappast upp mot de sjuttiofem gånger jag suckar djupt åt ännu en knäpp idé som utförs med samma hantverk som från en förstaklassare på en nedbrunnen förskola.

När filmen äntligen tar slut får jag tänka över hela upplevelsen. Jag måste medge att själva grundidén inte är helt oäven. Filmen är trashig och storyn enkel men samtidigt genialisk. Att japaner är helt oförmögna att göra film med traditionell västerländsk berättarstil ska förstås inte ses som något negativt, tvärtom. Problemet ligger i att hantverket är så... så jävla ruttet, helt enkelt. Skit i det här skräpet.

En kvarts "making of" berättar förvånansvärt lite om inspelningen. Ungefär halva speltiden går åt till att fråga olika personer hur de känner sig efter att ha spelat in filmens första scen. Sen har vi ett bildspel från filmen med usel musik över som gör att jag inte pallar alla tre minuterna. Sist får vi lite trailers för andra filmer. Extramaterialet är endast textat på engelska.

1. Den ena regissören, Yoshihiro Nishimura, har de senaste sex åren gjort blodfontäner i runt femtio filmer. Med det arbetstempot kan ni ju gissa kvalitén på effekterna.

2. Den andra regissören, Naoyuki Tomomatsu, gör ömsom lågbudgetskräck och hårdporr. Återigen kan ni ju gissa vilken kompetens han bidrar med.

3. "Ju-On"-regissören Takashi Shimizu spelar en lärare i kinesiska som bara pratar om sina "Ju-On"-filmer. Han var även med i Nishimuras "Tokyo Gore Police", och hans nästa regissörsjobb är "Rabbit Horror 3D". Titeln talar för sig själv.

HENRIK ANDERSSON (2011-03-10)