En svensk skräckis… engelska

"Insane" är något så ovanligt som en svensk skräckfilm där man dessutom pratar engelska. Filmen är inspelad på Brännebrona Hotell som många som bilat till Göteborg säkert känner igen. Det är stället som åtminstone hade som ett rör man gick igenom för att komma in i entrén. Många, med mig, har säker stannat där och kanske även ätit någon gång. Nu är det dock ett ensligt hotell intill ett kalkbrott som drivs av David som gör allt. Han är nattportier, hotellchef, receptionist, kock, piccolo och så vidare.

Filmen inleds med att vi får se en ung kvinna, gäst på hotellet, bli jagad och brutalt dödad av en man i regnkappa och gasmask. När sen ytterligare en kvinna anländer till hotellet har man på känn att hon kommer att gå samma öde till mötes, och mycket riktigt, det gör hon… med en skillnad. Hon har en syster som letar efter henne och det dröjer inte innan även systern anländer. Frågan är om hon är bättre rustad än de andra eller om även hon ska falla offer för mannen i regnkappa och gasmask.

Jag gillar "Insane". Det är vågat att spela in en film på engelska med svenska skådespelare och i en svensk miljö, även om man gjort allt för att det ska se ut som om den utspelar sig i USA. Jag tycker dock att man lyckas rätt bra. Visst, det hörs lite att engelskan inte är densamma som i amerikanska filmer men den är förvånansvärt bra ändå. Skådespelarna behärskar språket tillräckligt bra för att det ska funka. Sen har man även fått till det kalkbrott som ligger utanför hotellet, som inte finns där i verkligheten, rätt bra. Lite pappigt känns det när karaktärerna tittar ut genom fönstret på det men i utomhusscenerna köper jag det rakt av.

När det gäller skådespelarinsatserna tycker jag även de funkar. Visst alla kanske inte är proffs men framförallt Lars Bethke som David, hotellchefen, är riktigt bra. Han blandar oskyldighet med galenskap på ett riktigt bra sätt och man vet aldrig riktigt om han är skyldig eller om han också är ett oskyldigt offer förrän man kommer fram till upplösningen.

Förutom ett kommentarspår får vi också en bakom kulisserna-film, en trailer och en skärmsläckare. Bakom kulisserna-filmen är riktigt intressant och jag gillar att höra hur de fixade till allt under inspelningen. Det enda jag saknar är lite kommentarer från Bethke. Det hade varit kul att höra honom kommentera filmen och då speciellt hur det var att prata engelska i den.

1. Jag gillar slutet. Det är helt rätt!

2. Man har faktiskt lyckats skapa lite Jason (från "Fredagen den 13:e"-filmerna) känsla över mördaren. Bra!

3. De flesta specialeffekter är riktigt bra. Åter igen, detta är ingen Hollywoodproduktion men ändå rätt påkostad.