Galen, hemsökt eller lurad?

När vi kommer in i filmen får vi träffa författaren Susan som flyttat från USA till den engelska landsbygden med sin engelske make David. Han jobbar i city och hon ska skriva färdigt sin nästa bästsäljare. Tyvärr blir inte det nyinköpta huset den fristad Susan hoppats på. Inte långt efter att de flyttat in börjar hon se folk stryka omkring i och utanför huset. En pojke som spelar fotboll utanför huset men som är borta så fort hon går ut för att be honom gå därifrån. En man med kniv som stryker omkring och en rockstjärna som målar fönster.

Det största problemet är dock att ingen annan än Susan ser dessa människor och snart börjar Susan misstänka att hon återigen håller på att få ett nervöst sammanbrott. Vi som ser filmen inser dock att det inte nödvändigtvis är hon som inbillar sig allt underligt som händer…

Till en början gillar jag "Psychosis" men ju närmare upplösningen vi kommer desto mer fel känns den. Saker och ting hänger inte ihop. När man ser filmen finns det tre tänkbara alternativ till det som sker. Antingen är Susan galen. Eller så är deras hus hemsökt eller så är det någon som försöker sätta dit henne. Alla tre alternativen skulle funka men ju längre filmen rullar på så inser man att det inte går ihop. Vissa händelser fungerar bara på ett av de tänkbara alternativen medan andra endast fungerar på ett annat. Inget alternativ kan dock förklara allt som händer.

När sen slutet kommer inser man att skaparna av filmen förmodligen insett samma sak och därför struntar i att ge oss ett fungerande slut. Vi får ingen klar förklaring till vad som hände och varför. Vi får något som skulle kunna tolkas som ett slut men det fungerar helt enkelt inte. Personligen har jag inget emot slut där man får tänka till lite och själv besluta vad det var som hände men här går det inte. Det finns inget svar som stämmer in på allt som hände och sådana slut gör mig fly förbannad.

1. Filmens omslag är totalt missvisande och dessutom riktigt fult.

2. Charisma Carpenter som spelar Susan är i öppningsscenerna så lik Tuva Novotny att jag först trodde att det var hon.

3. Det är många saker som händer som är så underliga att man förvånas över att Susan inte bara packar en väska och drar. Känns inte helt trovärdigt.