En fängelseskildring som överraskar

Om man som jag har recenserat saker i över 20 år så är det ganska naturligt att man utvecklar någon sorts Spider-sense och bildar sig en liten initial uppfattning innan man lyssnat eller sett på det man ska recensera. Kalla det en yrkesskada. I fallet med "Dog Pound" tänkte jag "jaha, ännu en fängelseskildring" när filmen hamnade i min hög. Det har man ju sett förut, inte minst jag som tagit mig igenom sex säsonger av "Oz" under tiden den här sajten har existerat.

Men "Dog Pound" - ursäkta skämtet - fängslar mig tämligen snabbt. Det är ännu en fängelseskildring, men samtidigt en bra och spännande sådan som inte riktigt utvecklar sig så som man kan tro. I filmens inledning bekantar vi oss med tre ungdomar som åker in i anstalten Enola Vale samtidigt. Det är Davis (Shane Kippel) som säljer droger, Angel (Mateo Morales) en småtjuv och Butch (Adam Butcher) som omplaceras efter att ha tryckt in ögat på en vakt vid ett annat fängelse. De blir snabbt varse om att på Enola Vale så sköter man sig. Ingen porr, inga droger, ingen tobak, ingen alkohol och inget tjafs.

Självklart dröjer det inte länge innan samtliga tre har gjort något som bryter mot reglerna. Som nykomlingar är de easy targets och både David och Butch blir utsatta för ledartypen Banks (Taylor Poulin) provokationer. De ger dock igen, och den aggressiva och lättretade Butch är den som står för större delen av hämnden.

Snart finner de sina platser inom fängelsets murar, men ödet leder deras liv åt olika håll.

Filmen är intensiv och har ett bra tempo som gör att den mer eller mindre rusar fram och jag blir förvånad när jag tittar på räkneverket för första gången och märker att halva filmen gått. Det är bra betyg. Jag känner mig engagerad i karaktärerna och är intresserad av hur filmen ska utveckla sig, och engagemanget och intresset håller i sig tills filmen är slut.

Vad som är bra är att skådespelarna är kanadensiska ungdomar (det är ett kanadensiskt-franskt-amerikanskt samarbete, även om filmen utspelar sig i Montana i norra USA) och därför helt okända ansikten. Samtliga gör väldigt bra ifrån sig och speciellt imponerad blir jag av Adam Butcher som gör sin roll väldigt övertygande. Ett namn jag tänker lägga på minnet.

Den där yrkesskadan jag nämnde i inledningen av recensionen indikerade den här gången en helt annan film än vad det faktiskt var, och jag är glad för att min initiala bild av "Dog Pound" visade sig vara felaktig.

Bakomfilmen är lite annorlunda mot vad man är van vid. Det är i grund och botten en tio minuter lång genomgång av vissa av karaktärerna med kommentarer från skådespelarna, men större delen av det vi får se med dem är inte ur filmen utan ur testfilmningar, repetitioner eller borttaget material. Det känns lite udda och spännande.

1. Filmen är en remake på en brittisk tv-film från 1977, "Scum". Den visades dock aldrig när det begav sig då BBC tyckte att det hände för mycket i den och att den inte var tillräckligt trovärdig. Den filmades på nytt som en biofilm två år senare som visades i Sverige under namnet "Revolt". 15 år efter den ursprungliga filmningen visades tv-filmen för första gången.

2. En av filmens mest uppsluppna scener är när David berättar en (rövar?)historia om hur han fick till det med sin tjejs mamma.

3. Regissören Kim Chapiron vann ett pris för filmen vid Tribeca Film Festival
2010.