Visuellt spännande mardrömsskildringar

FILMEN

Det är alltid kul att stöta på en svensk filmmakare med visioner. Nikolaj Marquez Von Hage (manus och regi) har tillsammans med fotografen Daniel Takács i "Syner" skapat en visuellt mycket spännande psykologisk thriller/skräck-mix i tre akter, eller tre delar ska man kanske säga. Filmen har en lös inramning med en författare som sitter och knattrar på sin skrivmaskin och hans ord leder in i tre segment av olika längd.

I den första vaknar Eva upp tillsammans med sin pojkvän Johan. När han har gått till jobbet tänker Eva döda lite tid framför tv:n, men den bara sprakar. Då och då dyker ett meddelande upp där allmänheten beordras stanna inomhus. Någonting har hänt, men vad? Paranoian ökar när Eva tittar genom titthålet i dörren och ser främmande människor där helt blickstilla, och på gatorna beter sig folk väldigt märkligt. Återigen: någonting har hänt, men vad?

Den andra historien handlar om Erik som bearbetar sin sorg efter en avliden flickvän i en stuga i skogen. En dag får han ett brev, till synes från flickvännen där en speciell plats nämns - något som få känner till. På väg dit hemsöks han av minnen och visioner och finner längs vägen ytterligare två människor som kontaktats av närastående som på ett eller annat sätt inte längre finns hos dem, men som snart kommer att möta dem igen.

Den tredje delen, som är kortast och minst intressant, handlar om en man som ser en människa i folkmyllret och bestämmer sig för att följa efter denna.

Manusmässigt är det inte helt lätt att hänga med i svängarna. Att oförklarliga saker händer ligger i berättelsernas natur, men jag har väldigt svårt att förstå vad Marquez Von Hage egentligen vill ha sagt. Det känns som om mer energi lagts på att få filmen att se snygg ut, vilken den också gör, än själva berättandet. För mig blir det lite obalans.

Större delen av filmen är dialoglös och när det väl blir dialoger brister det lite. Skådespeleriet vacklar och replikerna är lite torftiga, men det är till syvende och sist det visuella som blir den stora behållningen. Mardrömsstämningen sätts av fotot och klippningen och till viss mån även av ljudet, och helhetsintrycket blir ändå bra.


EXTRAMATERIALET

Det finns två kortare intervjuer att se. Den första är med fotografen Daniel Takács och är väldigt teknisk. Det pratas om kameror, adaptrar, linser och allt möjligt som gemene man inte har en aning om, men som ändå vittnar om en visuell ambition. Den andra intervjun är med producenten Henric Brandt som kom in i projektet av en slump och han berättar lite olika historier från inspelningen.

Ett kortare klipp kallat "We all go a little mad" är just från inspelningen och skildrar vad som händer när man avverkat ett långt arbetspass...

Extramaterialet kompletteras av trailers, slideshow och ett kommentarspår.


TRE SAKER

1. Jag suckar lite grann när Marquez Von Hages inspirationskällor lyser igenom extra mycket. Mittendelen får nämligen vissa, låt oss säga, asiatiska inslag som hade varit oerhört effektiva om man inte sett dem en miljard gånger tidigare.

2. I och för sig har Marquez Von Hage beskrivit filmen som "ett potpurri av skräckfilmsmoment staplade på varandra" så ovan nämnda inspirationskälla ska kanske snarare ses som en medveten hyllning bland många.

3. På omslaget står det "Vinnare av spektakulärt pris för bästa film 2010" som vid en första anblick känns som en placeholder som man missat att ändra innan tryck, men faktum är att Spektakulärt är en webbtidning/blogg som uppmärksammar svensk och nordisk fantasy, science fiction och skräck, och alltså delar ut priser.


ANDERS JAKOBSON (2011-06-06)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin skräck
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
RECENSERAT DENNA DAG (18/4):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN FEBRUARI/MARS
12 SENASTE
DRAMAKOMEDIERNA